לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מי אמר שהיהדות אמת? / למה צריך מצוות?

שאלה:

רציתי לשאול את הרב מאיפה אני יכולה להיות בטוחה שדווקא היהדות צודקת? הרי יש עוד הרבה דתות וכל אחד בטוח שהדת שלו היא הנכונה. וכן למה בכלל צריך את כל המצוות כמו שבת ועוד. (אני לא שואלת כדי להתריס אלא כי זה ממש מציק לי.) שזה לא מצוות של מידות שאת זה אני כן מבינה. כי זה להתנהג באנושיות. אני מקווה שזה מובן ואשמח לתשובה. תודה!

תשובה:

שלום וברכה

השאלה שלך מצויינת, ומעידה על כך שאת מבינה שמדובר בנושא כבד משקל שיש ללומדו, ולכן, ראשית אני מציע לך אכן ללמוד… יש סמינריונים מצויינים של אירגון ערכים שמותאמים לפי סגנונו של הפונה ורמתו הרעיונית, יש לאקדמאים ויש לכאלו שמבקשים שיח פשוט יותר, כל אחד לפי מה שהוא מפש, יש גם אירגונים אחרים.

כמו כן לגבי עצם שאלתך יש שני הבדלים מאוד בסיסיים בין היהדות לשאר הדתות:

1. היהדות מאוד מדגישה בהרבה מאוד אירועים המחזקים את אמיתותה, בראש ובראשונה מעמד הר סיני, אבל גם כל ניסי יציאת מצרים והמדבר וכו', שהכל הכל נעשה "לעיני כל ישראל", כלומר לא היה אדם אחד בישראל ובעצם בעולם כולו, שלא ידע מכך שמע וראה בלי כל ספק. כאשר אתה מתחייב על דבר כזה, אין שום אפשרות טכנית להמציא את הדבר באיזו שהיא נקודת זמן בהיסטוריה, שכן מיד יקומו כל השומעים ויטענו כלפי המספר: אדוני היקר, אם קרו כאלו דברים מדהימים לעיני כל העולם, איך רק אתה יודע מכך???!!! מידע כזה לא ניתן להמציא, ובהכרח הוא אכן התרחש.

לעומת זאת, שאר הדתות מבוססות על כח כריזמטי של אדם אחד שהצליח לשכנע אנשים באמיתות דבריו, בלא שראו שום דבר בעיניהם, למשל האיסלם מבוסס על מוחמד שהיה חולה באפילפסיה, וכל פעם שקם מעלפונו היה מספר שהיה בשמים וראה וצווה וכו' וכו', למה שנקבל דבר כזה? כך גם לגבי הנצרות. דתות המזרח הם בכלל נושא אחר, הם בכלל לא מחפשים את אלוקים ומבחינתם אין הכרח לחשוב אם הוא קיים או לא, מבחינתם הדת היא משהו שונה לגמרי, התחברות לכח הרוחני שבאדם עצמו, וכל אחד עושה או חושב שעושה זאת בשיטותיו שלו, וכאן בודאי אין סיבה לקבל דבריהם, שגם מבחינתם לא ניתנים לשום הוכחה ולא עוסקים במישור הזה של הוכחות.

כלומר, אם הגענו למסקנה שיש בורא לעולם, וזה דבר הניתן להוכחה בנקל [לא בכמה שורות באינטרנט], ברור שהוא רצה משהו בעולם, וכאן אין לנו עסק עם דתות המזרח אלא עם הדתות האברהמיות, שביניהם כאמור אין כל הגיון לקבל או אפילו לבחון דת שמסתמכת על עדותו של אדם אחד, כריזמטי ככל שיהיה.

2. כל הדתות האמורות מודות ללא כל ספק, שדת ישראל היא האמת! הם רק טוענים שבאיזה שהוא שלב בורא עולם כעס על עם ישראל ועזב אותם [כי צלבו את ישו או כל סיבה אחרת…] אבל אין ויכוח מבחינתם על הנושא של מתן תורה ובחירת עם ישראל בתחילה! ממילא, כיון שלא ממש השתכנענו שהוא אכן עזב אותנו ובחר בהם… אפשר להסכים למה שהם עצמם מודים בו…

3. כל נושא ריבוי המצוות נידון כבר במשנה, שם אמרו "רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות". יש הרבה מה להעמיק בעצם הענין הזה, וכבר האריכו בזה הרמב"ם בפירושו למשנה ועוד רבים, אבל תחילה הרעיון הפשוט: בורא עולם יצר אפשרות חיבור מאיתנו אליו על ידי ריבוי מצוות, כדי לזכות אותנו בחיי העולם הבא. כמובן יש טעם למצוות, יש תורה עליונה בעלת רבדים רבים, שהרובד הנמוך והגשמי ביותר שבא בא לידי ביטוי במצוות מעשיות, וזה יוצר לנו חיבור לתורה שהיא עצם חכמתו יתברך וממילא מקשר אותנו אליו שזה הדבר שהוא תכלית הכל. תיקון האדם, העולם ובעצם הרצון האלוקי, הוא החיבור הזה…

כל זה על קצה המזלג, יש המון, ואני בכלל לא האיש העוסק בענין זה, תפני לאירגונים העוסקים בכך, יש המון מה ללמוד, ונפלא שאת עוסקת בזה, זה עיקר תפקידנו בעולם הזה, לדעת את בוראנו.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה נכון, אבל למה מתעוררים לי שאלות?
    למשל , כל הסיפור שאברהם אבינו גילה את הקב"ה… זה לא לעיני כל ישראל. זה נמסר לנו ממנו.
    ומי אמר שאכן כך…
    סליחה בכלל שאני מעיזה להעלות שאלות כאלו על הכתב, אבל זה קשה לחיות ככה.

  2. לא הגיוני לחפש ראיה לכל פרט בנפרד… ברגע שהתורה הכוללת הכל ניתנה לעיני כל ישראל, וברגע שמשה רבינו לעיני כל ישראל הביאה במעמד הר סיני, ממילא אי יודע שכל מה שנכלל בה הוא אמת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל