לתרומות לחץ כאן

נתבע שלא רוצה לבוא לבית דין

שאלה:

שלום לרב,
מה עליי לעשות אם יהודי לא יהיה מוכן לילך לבית דין עמי כאשר אני שאלתי את הרב בעבר שאלה והרב אמר לי שאותו יהודי הונאה אותי. אם אני התלונן עלי לעיירה על איזה לאו אני יעבור.
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להתלונן לעירייה, בפרט שאתה גר בחו"ל ואינך יודע מה תגרום לו ההלשנה. עליך להזמינו לבית דין, ואם הנתבע יסרב להופיע בבית דין תקבל אישור מבית דין לפעול כרצונך.

בהצלחה.

שולחן ערוך חושן משפט הלכות דיינים סימן כו: אסור לדון בפני דייני עובדי כוכבים ובערכאות שלהם (פי' מושב קבוע לשריהם לדון בו),  אפילו בדין שדנים בדיני ישראל, ואפילו נתרצו ב' בעלי דינים לדון בפניהם, אסור. וכל הבא לידון בפניהם, הרי זה רשע, וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת מרע"ה. הגה: ויש ביד בית דין לנדותו ולהחרימו עד שיסלק יד העובדי כוכבים מעל חבירו (מהרי"ק שורש קנ"ד). וכן היו מחרימין המחזיק ביד ההולך לפני עובדי כוכבים (ריב"ש סי' ק"ב). ואפילו אינו דן לפני עובדי כוכבים, רק שכופהו על ידי עובדי כוכבים שיעמוד עמו לדין ישראל, ראוי למתחו על העמוד (מרדכי פ' הגוזל קמא). וע"ל סימן שפ"ח. מי שהלך בערכאות של עובדי כוכבים ונתחייב בדיניהם, ואחר כך חזר ותבעו לפני דייני ישראל, יש אומרים שאין נזקקין לו (מהרי"ק שורש קפ"ח /קפ"ז/); ויש אומרים דנזקקין לו (מרדכי בפ' הגוזל בתרא), אם לא שגרם הפסד לבעל דינו לפני עובדי כוכבים (מהר"מ מירזברק). והסברא ראשונה נראה לי עיקר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. למה אני צריך לחשוש למה שאקרה לו. הוא הביא את זה לעצמו. לו לא היה אכפת לי להונאות אותי. ואני צריך שיהיה לו טוב. כאשר יהודי חוטא אותו יהודי עדיין מקבל נחשב לו עבירה (למה, כי אין ידיעת התורה פוטרת אותו מהעונש כמו בספר דבורה אנו לומדים שאנו צריכים לדמות להקב"ה כך אני נדמה להקב"ה גם דברים הלא הנעימים) הוא יהודי ששם כיפה כדי למשוך לקוחות יהודים אליו כשאני אמרתי לו שהוא גזל אותי הוא כמו ילד קטן סיפר לאביו ומשחק את עצמו שהוא בסדר.

  2. בשביל אנשים כאלו נועד בית דין, ועליך לתובעו כדי להוציא את הדין לאמיתו. ואם לא יופיע תקבל היתר לפעול כרצונך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל