לתרומות לחץ כאן

החלפת שיש בשרי לחלבי ולהיפך

שאלה:

שלום רב.
אני רוצה להחליף את השיש והכירו הבשרי לחלבי, והחלבי לבשרי.
איך אני יכול לבצע את זה מבחינה הלכתית?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה זה ממש לא לכתחילה לעשות זאת, ולא רק בגלל מנהג בני אשכנז שלא לשנות כלי בשרי לחלבי ולהיפך, אלא בעיקר בגלל הקושי להכשיר שיש, ואסביר. כאשר אנחנו עושים זאת במעבר דירה שאין ברירה יש לעל מה לסמוך, אבל אם זה לא משהו עקרוני, הייתי מציע להמנע אם זה לא משהו מאוד חשוב.

שיש קיסר יש שחששו שדינו ככלי חרס שאין להם הכשרה, כמו כן יש שהחמירו שלא להכשירו, משום שיש כלל בהכשרה, שכלי שאדם חושש להכשירו בדרך בה הוא צריך להיות מוכשר, גזרו חכמים שאין לו הכשרה, כי חוששים שמא לא יעשה זאת כדין מחשש שמא יתקלקל, והואיל ושיש צריך הכשרה על ידי אבן מלובנת וכו', ושיש קיסר עלול להסדק מהחום, יש שהחמירו שאין לו הכשרה. אך להלכה נהגו להקל בדבר בשעת הצורך.

אופן ההכשרה: לכתחילה לא מספיק לשפוך מים רותחים על השיש, אלא יש להניח עליו אבן או מתכת מלובנת, כדי שהמים שעל השיש לא יצטננו על ידו, ולהעביר את האבן על פני השיש. אחר כך יש לרוחצו במים קרים. אפשרות נוספת יש, לערות מים רותחים בשפע על השיש בעדו מחובר לחשמל ומעלה בועות ,אולם, לכתחילה אם אפשר עדיף לעשות באופן הראשון. קודם ההכשרה על ידי אבן מלובנת יש לברר  את עמידותו של השיש שלא יסדק. מעיקר הדין אין צורך לערות על השיש מספר פעמים מסויים, אלא רק לוודא שמים רותחים הגיעו לכל חלקיו. כמובן, אם יש מים צוננים על השיש מהעירוי הקודם יש לנגבו לפני העירוי הבא. אולם לכתחילה כדאי כן לעשות את התהליך שלוש פעמים, לחוש לדעות שהוא נחשב חרס ולסמוך על הדעה המקילה שגם כלי חרס מועילה לו הגעלה שלוש פעמים. שיש גרניט ניתן להכשירו לכל הדעות באופן האמור.

כמובן לפני ההכשרה יש לנקותו היטב בחומר פוגם ולהמתין 24 שעות ללא שימוש.

כל הברכות.

מקורות:

ראה ס' הכשרות פרק א.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל