לתרומות לחץ כאן

יש חיוב לקנות ציצית?

שאלה:

שבוע טוב ומבורך.
בספר שערי תשובה פרק נז פסק כב כתוב על מצוות ציצית ״..ואם אין לו בגד כזה אינו חייב לקנותו״, מה הכוונה? נשמע מכאן שלא חייב לקנות ציצית מה שלא נשמע סביר..
ובמהמשך כתוב ״..כי ענוש יענש לעיתות בצרה על דבר אשר לא חמד בלבבו יפי המצוה ושכרה. לבעבור סבב פנינדבר חיובה וכו׳..״ אשמח לביאור והספר של דברים אלה. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

השערי תשובה כאן כותב את ההלכה הידועה בענין זה ואסביר:

באופן עקרוני מצות ציצית חלה על האדם רק כאשר הוא בא ללבוש בגד שיש לו ארבע כנפות, שבגד זה אסור ללובשו ללא ציצית. אבל מי שאין לו בגד ארבע כנפות אינו חייב בציצית. וגם אינו חייב לקנות בגד כזה כדי להטיל בו ציצית, כי אין חיוב ללבוש ציצית, יש חיוב שאם באים ללבוש בגד כזה – להטיל בו ציצית.

אמנם, בעידנא דריתחא, כלומר בזמן שהדין שולט בעולם, אדם עשוי להענש גם על זה שלא קנה לו בגד כזה שחייבים להטיל בו ציצית, כי אף שאין חיוב ומצוה לקנות בגד כזה, אבל היאך ויתר על מצוה כזו? יכולת לחייב את עצמך במצוה יקרה ולהתקרב לבורא עולם, איך לא רצת לקנות כזה בגד? נכון שאין חיוב, אבל מי מוותר על כזה דבר? על זה נענשים בעידנא דריתחא.

חכם לב יקח מצוות, גם כשאינו מחוייב בהן.

שבוע מבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ברשות כבוד הרב, חשבתי שיש כמה מצוות שאדם שלא מקיים אותם הוא מפסיד את עסקת חייו. למשל ציצית, ואמחיש: יבוא אדם לבית דין של מעלה אחרי 120,יראה את כל הזכויות שלו, ופתאום יבין שהיה יכול להיות עם פי 2 מצוות ,אם היה לובש טלית קטן במשך היום! משום שהרי בכל רגע שלובש ציצית מקיים מצווה גדולה שנאמרו עליה דברים גדולים מאד, יוצא שע"י ציצית מקיים ביממה כעשרות אלפי מצוות! יש אנשים שומרי מצוות שאם נחבר את כל המצוות שעושים ביממה לא נגיע לכמות מצוות שירוויחו ממצוות ציצית!(כמובן שהחישובים שעשיתי רק להמחשה, כי רק ה' יודע את המדרגה האמיתית של כל אחד לפי מסירות הנפש שלו ,השמחה, הרצון, וכו למצוות, וכן בוודאי שכל מצווה אחרת יש לה את המעלה המיוחדת שלה והנשמה חייבת למזון את כל המצוות, אפילו אם מקיימים אותם פחות פעמים.. כמו שכל אבר בגוף האדם חשוב מאד,),כנראה שכך גם לגבי המצווה לגור בארץ ישראל!! שהרי מקיים בכל רגע מצווה ,גם מזוזה? ויתכן שיש עוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל