לתרומות לחץ כאן

תיק שנשכח ולא הגבהתי האם נהגתי נכון?

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,

מן שמיא זומן לי שוב מקרה בענין השבת אבידה ואיני יודע אם לבסוף אחרי השיקולים נהגתי בו כראוי או לא ואבקש בבקשה אם הרב יוכל לתת תשובתו בענין?

שוב ירדתי לפני כמה ימים בתחנת האוטובוס וראיתי לפני תרמיל/תיק גדול, לא צבאי, הנראה כמו תיק שחיי'ל או תרמילאי וכביוצ"ב משתמשים בו שנשכח. מידית רציתי לגשת לראות אם יש שם על חוץ או פנים התרמיל בכדי לצלצל למאבד התרמיל, אך מיד גם נעצרתי כי עלתה בי מחשבה שגם זה עלול להיות חפץ חשוד מסוכן. בשילוב זה שמיהרתי למקום העבודה ואמרתי לעצמי שהאנשים האחרים בסביבה שם שאינם ממהרים יתקשרו אם למשטרה אם צריך(מודה שאולי לא חשבתי ושקלתי נכון באותו רגע), החלטתי להמשיך הלאה.

האם במצב הנ"ל כשהלכתי באי קיום מצוות השבת אבידה?

תשובה:

שלום וברכה,

תיק שנשכך במקום שמור קצת עדיף לא לגעת בתיק כאשר קיים חשש סביר שבעליו יבואו לקחת. ואם ייקח את התיק יש סיכוי רחוק יותר שיאתר את בעליו. כמו כן אם יש חשש סכנה של חפץ חשוד אין חובה להגביה את התיק ולהכריז עליו.

 

בהצלחה.

מקורות:

מצוות השבת אבדה היא מצווה שבין אדם לחברו, ומטרתה לסייע לחברו. ולכן אם רואה חפצים שמונחים בכוונה במקום שמשתמר קצת, עדיף שלא ייגע בהם, מאחר שאנו תולים שבעליהם הניחם לזמן מה ויחזרו לקחתם. אך בדיעבד אם טעה ולקח את החפצים לביתו אסור לו להשיבם בחזרה למקום בו הם נמצאו, מחשש שמא הבעלים חזרו למקום וראו שהחפצים לא נמצאים ושוב לא יבואו לחפש שם.

לפי כלל זה, מצוות השבת אבדה קיימת רק אם החפץ מושלך דרך נפילה – אפילו שהמקום משתמר, או שהחפץ נמצא באופן שבו נראה כי הונח, אבל המקום שבו הונח אינו משתמר כלל, ויש חשש שהבעלים שכחו לקחתו. מכאן מקור לדברי מרן הרב אלישיב זצ"ל שסובר שבכל סוגי האבדות שיש סבירות שהחפץ לא ילך לאיבוד והבעלים יחזרו על עקביהם לחפשו, עדיף להשאיר ולא לקחת, מאחר שיש יותר סיכוי שיחזרו לבעלים במצב כזה כשיישארו מונחים.

שו"ע חו"מ סימן רס סעיף י ובסמ"ע שם.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל