לתרומות לחץ כאן

שנים מקרא ואחד תרגום – לא תמיד מצליח

שאלה:

שלום הרב
לצערי אינני מצליח לקרוא 2 מקר ואחד תרגום של כל פרשה.
עד עכשיו הייתי בכל אופן מנסה לשמור על הרצף של הפרשות (ולמשל, אם מפרשת שמות התחלתי לפספס את המצווה, הייתי ממשיך לקרוא מפרשת שמות על הסדר, למרות שהציבור כבר בפרשת יתרו) ובגלל שעוד יותר קשה להשלים כשיש הרבה פרשות שהחסרתי אני מתחיל לצבור עוד יותר פיגורים.
שאלתי היא, האם חיוב שניים מקרא ואחד תרגום הוא שיהיה רציפות, דהיינו שהחיוב הוא לגמור את כל התורה בשניים מקרא ואין מקימים את המצווה אם קורא פרשות בדילוג? או שכל פרשה עומדת בפני עצמה לעניין המצווה?
(וכמו בדוגמא שהבאתי, האם יש עלי חיוב להשלים מפרשת שמות ואילך עד שאגיע לפרשה שהציבור אוחזים, ולפי זה אין קיום מצווה אם אדלג לפרשת יתרו, או שלכל פרשה יש מצווה בפני עצמה וניתן לדלג על פרשות)
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

בודאי יש לקרוא את הקריאה השבועית ללא כל קשר להשלמת מה שהחסרת, לדעת הרבה פוסקים החיוב אינו שנתי אלא שבועי, והוא חיוב גמור. כך שודאי יש לומר תחילה פרשת יתרו בלי קשר למה שהחסרת. בענין שנים מקרא יש שתי שיטות, או לומר פסוק פסוק, וזה איטי יותר, או פרשיה פרשיה, כלומר מפתוחה לסתומה, כך זה זורם יותר בקלות. בשעת הדחק, ניתן לקרוא את כל הקריאה עם החזן בפה בשקט וזה יחשב פעם אחת, ומלבד זה רק לעשות פעם אחת מקרא פרשה פרשה ותרגום.

מקורות:

ראה פסקי תשובות סי' רפה אות ח.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. יש טיפ שאני נוהג.
    זה לחלק את הפרשה לימות השבוע כלומר יום ראשון אני קורא עליה ראשונה יום שני אני קורא עליה שניה וכן הלאה. כך שיום השישי נשאר רק עליה שישי ושביעי. זה פחות מהודר מלקרא את כל הפרשה ביום שישי אבל כך הרבה יותר קל.

  2. יש בזה עוד חסרון, שכן לכתחילה יש שני אופנים או פסוק פסוק או פרשה פרשה, התחנות של השבעה קוראים זה לא מקום לעצור בשנים מקרא מעיקר הדין, אבל אני מסכים שהעצה שלך גם מועיל, ואף מרן בעל הקהילות יעקב עשה כך לעיתים כמובא בס' ארחות רבינו.

  3. וכמובן אל תנסה להחזיר חובות לפני שאתה כבר מסודר עם הסדרה של שבוע זה!!!
    וכמו בכסף כשאדם חושב מהחובות ולא מעכשיו הוא מתייאש ולא עושה כלל!!
    ולהפך כשאדם מסדר קודם כל מה שצריך לעכשיו זה נותן לו אחר כך כח להמשיך לחובות!!
    חזק ואמץ

  4. מה שכתוב לכתחילה לקרות שני"מ קודם סעודת היום
    א. האם אף לפני קידוש ומזונות הכוונה ?
    ב. אם אני יספיק רק מקרא אחד או שתים האם יש בזה ענין או שכל זמן ולא 'השלמתי' את החיוב קודם הסעודה ,אין מעלה במחציתו? תודה לכם וכל הברכות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל