לתרומות לחץ כאן

קבלה טובה שלא התנה שתהיה בלי נדר

שאלה:

שלום הרב
אדם שנהג בדבר הלכה מסויים ששנוי במחלוקת הפוסקים, להחמיר, 3 פעמים.
אם רוצה מעתה לנהוג כמקלים צריך התרת נדרים?
במידה וכן
1. אם בלב התנה קודם שנהג להחמיר, שאם ירצה להקל שיוכל להקל האם במקרה זה לא יצטרך התרה?
2. האם התרת נדרים של ערב ראש השנה מועילה שלא יצטרך התרת נדרים למקרה זה?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, ככל שלא היתה כוונה מעולם לקבל זאת כהנהגה קבועה זה לא נדר, שנית על זה בדיוק מועילה המודעה בערב ראש השנה בהתרת נדרים, על קבלה טובה שלא התנו שתהיה בלי נדר. לענין נדר ממש לא סומכים על המודעה.

מקורות:

ראה שו”ת מהר”י ויל סי’ ב שלא ראינו לרבנן קשישאי שסמכו על המודעא, וכ”כ בשו”ת מהרי”ט ח”א סי’ נג ומשום הטעם האמור. בערוך השולחן סי’ ריא סעי’ י החמיר בזה עוד יותר, ואמר שמודעא מועילה רק כשהיא נאמרת על פי החלטת אדם פרטי,] אבל אמירת כל נדרי או כל דבר שאדם עושה ציבורי אינה מועילה, משום שגדר המודעא היא שאחרי שאדם גילה דעתו שאינו מעונין בקיומו של הנדר נחשב כל נדר כנדרי שגגות ואינו כלום. אבל אם אמר את המודעא כחלק ממנה מקובל ללא כונה יתירה, אין בכך כדי לגלות על דעתו ואפילו בדיעבד גדול אינו רשאי לסמוך עליה. על כך שלענין מנהג טוב ניתן לסמוך על כך, ראה שלמת חיים לגרח”י זוננפלד סי’ תסז.

כמו כן, החמירו חכמי הדורות שלא יסמכו על מודעה זו כדי שלא יבואו להקל ראש בנדרים. ראה שו"ע ונו"כ סי' ריא סעי' ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל