לתרומות לחץ כאן

שילם יותר,האם יש ריבית

שאלה:

ראובן ביקש משמעון לקנות לו טלפון ב499 ש"ח,שמעון קנה את הטלפון מכספו.שמעון הביא לראובן את הטלפון וראובן שילם לו 500 ש"ח מטעמי נוחות של עודף?
2 שאלות: א.האם יש פה ריבית של שקל מדין הלוואה?
ב.האם ראובן יכול להגיד לשמעון שאינו רוצה את הטלפון למרות ששמעון כבר קנה את הטלפון ושילם לחנות?

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר משלם 500 במקום 499 אם התוספת ניתנה בגלל נחות אין איסור ריבית, ואם התוספת בגלל ההלוואה שהלווה לו הרי זה ריבית. הדברים נבחנים אילו המשלח היה משלם לשליח לפני הקנייה אם היה מוסיף שקל בגלל טעמי נוחות, הרי זה הוכחה שהתוספת לא בגלל ההלוואה.

אחרי שהשליח רכש את המכשיר בשליחות המשלח לא יכול המשלח לחזור מהמקח, והמקח שייך למשלח וחייב לשלם לשליח על ההוצאה שהוציא עבורו.

בהצלחה. 

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה המקור שריבית משום נוחות אין בה איסור.
    בנוסף בשו"ע נפסק שאפי' במקח טעות יש איסור ריבית על השימוש אף שברור שהשימוש לא ניתן עבור ההלוואה שהרי לא ידע כלל שיש כאן הלוואה.

  2. כן שמעתי בשם הגאון הרב שיינברג זצ"ל. יתכן שהמקור שלו מההלכה של אגר נטר אסור, ואם השכר אינו עבור ההמתנה של המעות אלא שנוח לו יותר בכך, אינו ריבית. בשונה ממקח טעות שהתברר שנהנה בגלל שהמעות שהו ביד המוכר, ואילו לא היה מקדים מעות לא היה לו זכות להשתמש בחפץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל