תרומות – לחץ כאן

ניתוחים לצורך יופי

שאלה:

1. האם אישה מותר לה לעשות ניתוח הגדלת חזה או כל ניתוח עבור יופי? אם כן באיזה שלב בחייה מותר לה(לפני חתונה, אחרי החתונה או כאשר היא גרושה או אלמנה)?

2. מותר לי לקבוע לעצמי שלא אתחתן עם מישהי משום שהיא עשתה ניתוח מסוים או משום שהיא עברה על סוג של פריצות בעברה(העבר שלה) שאין דעתי האישית סובלת (הרי אני לא בדרגתם של התנאים, האמוריאים ובפרט יהושוע שהתחתן עם רחב)?

3. אם אישתי רוצה לעשות ניתוח להגדלת חזה או כל ניתוח יופי אחר ואני כבעלה מתנגד לכך ניחרצות והיא בכל תוקף תעשה זאת אם או בלי הסכמתי, האם מותר לי להתגרש ולפרק את הזוגיות בטענה שהיא מושלמת בעיניי ושכל הבעיה זה בביטחון העצמי שלה שכן אם בעלה (במקרה זה אני) מרוצה ממראיה הפנימי והחיצוני למה שבכל זאת תהיה הצדקה למעשיה?

4. מה הקטע של תנועות ורוחות העולם בדורנו ישר כאשר יש בעיות ואחרי כמה שנים הזוג בלי ילדים, ללכת לפונדקאות או הפריות הלכתיות תקינות?
מדוע העולם לא מבין שצריך להתפלל מכל הלב כמו יצחק אבינו ואם אחרי 10 שנים לא מצליחים פשוט מתגרשים? האם כבודו חושב כמוני?

5. ידוע כי בערך שליש מאלו שהתחתנו עתידים להתגרש מבחינה סטיסטית. בכל שנה המצב משתנה והגירושים מכים בכל שנה באופן אינטנסיבי יותר ויותר ככל שחולף הזמן.

האם מותר לי לכתוב בכתובה שכאשר אחד מבני הזוג מתכוון להתגרש ו-"לפרק את החבילה וללכת כל איש לדרכו" הן באופן הכלכלי(בית, פנסיה, ילדים וכול היבטי החיים וכו') הסמכות השופטת היא הרבנות הראשית או פשוט אחד מרבני הדור( ממוצאי הספרדי כלומר הכב הראשי או הראשון לציון או אחד מחכמי מרוקו הידועים או כורדיסטאן ) ולא בית הדין המחוזי או של ענייני משפחה שמושתת על ערכים חילונים, וגם שאם עברו על חוקי התורה כלומר אישה בגדה וכו' אז גם ללא הסכמתה היא מגורשת מיידית והנישואים בטלים באותה השעה?

[ השאלה נובעת מהסיבה כדי לקצר את התהליכים המשפטיים ולדגול בחיי התורה הקדושה ובנפשותיהם של החפצים בחיים אמיתים ונכונים עם כל הצער או הכאב שיהיה החיים ]

תשובה:

שלום רב,

1. יש בזה נידון בפוסקים. יש שאסרו משום שזה חובל בעצמו שאסור. אולם בשו"ת אגרות משה כתב (חו"מ ח"ב סי' ס"ו) שיש להתיר לערוך ניתוחים אלו כשסיבת הניתוח היא לצורך התייפות ונוי. ונימוקו עמו דכיון שהרמב"ם לא אסר אלא חבלה "דרך נציון" ויש גורסים "בזיון", אזי אם חובלים בצורה שהיא לטובתה יש להתיר. והוסיף, שאפילו אם לא נסבור כהרמב"ם שהחבלה האסורה היא רק כשהיא דרך נציון ובזיון, מ"מ יש להתיר מטעם "ואהבת לרעך כמוך". כפי שפרש"י (סנהדרין פ"ד:) "לא הוזהרו ישראל מלעשות לחבריהן אלא דבר שאינו חפץ לעשות לעצמו". וחבלה כדוגמת ניתוח קוסמטי הרי היא לטובת האדם ועל זה לא הוזהרו ישראל מלעשות לחבריהם. והביא לכך ראיה לכך מהגמ' במס' בכורות (מה.): שם במשנה הוזכר דין כהן שהיתה לו יתרת וחתכה, ולא הוזכר שם שום איסור בחבלה, ואם היה איסור בדבר היה צריך לומר "אע"פ שאינו רשאי". אלא ע"כ מכיון שחיתוך זה נעשה לנוי הרי מותר הדבר, וכל שכן נערה או אשה שהייפוי הוא יותר צורך וטובה מאשר לאיש שהרי כבר אמרו חז"ל (כתובות נט:) "אין אשה אלא ליופי", ודאי יש להחשיב ניתוח קוסמטי כטובתה, ויהא מותר לערוך ניתוח בשביל להתייפות.

2. לא. לא כדאי לך לומר זאת, אפילו אם היא עשתה איסור גמור וחזרה בתשובה היא אישה כשרה ויראת שמים ומעולה עבורך. כל שכן במקרה שאתה מדבר שכלל לא ברור שזה אסור. אולי הייתי מוסיף עוד מילה אחת: זה לא העניין שלך מה בדיוק היא עשתה לפני הנישואין. עליך לשפוט אותה אם היא מתאימה לך במצבה הנוכחי.

3. לדעת בית הלל אפשר לגרש אפילו אם הקדיחה תבשילו. אבל למעשה בדברים אלה מן הראוי לקבל החלטה משותפת ולא שצד אחד קובע עבור הצד השני, ונותן לצד השני להתמודד אם החלטה חלוטה.

4. לא. אם יורשה לי אני לא חושב כמוך. האם כבודו עובד? או שהוא ממתין שהכסף יגיע משמים? כלומר, יש מושג של השתדלות. וכאשר יש בעיות של פוריות, היום זה מאד מקובל לעשות טיפולי פוריות וזה חלק מההשתדלות, ובודאי אם בני הזוג רוצים בכך.

5. כלומר, לדון על הנושאים השונים בבוא העת בבית הדין או אצל רבנים מסויימים? כן, זה אפשרי.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל