לתרומות לחץ כאן

תשלום ועד בית בבית משותף

שאלה:

שלו לכב'
יש בבעלותי דירות בבית משותף.
החלטתי לפצל אחת מהן והנני משכיר את שתיהן לשני שוכרים שונים. דיירי הבניין דורשים שכל דירה תשלם דמי ועד בית בנפרד (לגבי השירותים השוטפים כמעלית, חשמל מדרגות , ניקיון וכו'). לטענתי, כיון שאני הבעלים היחיד של שתי היחידות, שתיהן בתוך דירה אחת (לא הרחבתי אותה) אין שום הצדקה שאשלם יותר מאשר תשלום כאילו היתה הדירה דירה אחת. שהרי ייתכן ובהשכרת דירה אחת היתה משתכנת משפחה מרובת נפשות יותר מאשר בשתי היחידות גם יחד. האם אני חייב או לא.

תשובה:

שלום וברכה, 

במקומות שנהוג לשלם לפי משפחות, אם חילק דירה לשניים יש לשלם מחיר כפול, למרות שלא הוסיף על שטח הדירה. לגבי גובה התשלום, אם מדובר ביח"ד קטנות עד חדר וחצי יש לשלם מחיר מופחת – כשני שליש. ואם כל יח"ד מעל שתי חדרים יש לשלם על כל יח"ד מחיר מלא.  

מקורות:

לפי חוק בתים משותפים התשלום מתחלק לפי מ"ר של הדירה. אולם במקומות רבים מאוד בפרט בערים החרדיות התשלום מתחלק לפי יח"ד. ולכן במקומות אלו יש לחלק את התשלום לפי מספר יח"ד, ודייר שפיצל את הדירה שלו לשני יח"ד יצטרך לשלם כפול. גם במקומות שהתשלום מתחלק לפי יח"ד נהוג שהיח"ד הקטנות [חדר או חדר וחצי] משלמים כחצי או כשני שליש. ראה בהרחבה בעלון המשפט גיליונות 42-44.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום,
    השאלה הנ"ל נשאלה למעשה ע"י שכני, והדירה המפוצלת הנזכרת היא דירה בבעלותי.
    מדובר אכן בדירה בת 4 חדרים בבנין חדש בבני ברק (באיזור חרדי) שפוצלה ל- 2 יחידות בנות 2 חדרים כל אחת. הפיצול הוא פנימי ודלת הדירה הראשית לדירה, הפונה לחדר המדרגות, נשארה ללא שינוי ורק כשנכנסים פנימה ישנן דלתות נפרדות לכל יחידה.
    יש לציין שכל דירות הבנין (14 דירות) הינן בנות 4 חדרים ודומות בגודלן.
    מזה כשנתיים, מאז נבנה הבנין, נגבו עבור הדירה המפוצלת דמי וועד זהים ואחידים כמו לשאר הדירות. עתה טוען השכן שיש לגבות עבור הדירה המפוצלת דמי וועד כפולים.
    בהתייחס למה שציינתם במקורות, עיינתי בגליון עלון המשפט מספר 44 ומצאתי בסעיף ג לגבי 'דירה אחת שחולקה לשתי יחידות דיור, כמה יש לשלם עליה?'. שם נכתב במפורש כי: 'אם היתה לו דירה רגילה וחילק אותה לשתי דירות קטנות בפיצול פנימי, מבלי לפתוח שתי דלתות לחדר המדרגות, כיון שיש קצת טענה שהוא מרבה דיורין בבנין, יש לשלם יותר מבעל דירה אחת, אבל לא כשתי דירות אלא כדירה וחצי.
    לאור האמור, במצב המתאר בדיוק את המצב בדירה המפוצלת שלי, אני סבור שעלי לשלם כמו על דירה וחצי.
    מנגד, הדייר שטוען כלפי, לאור התשובה ששלחתם לו לעיל, אינו מוכן לכך ותובע שאשלם כפול (ולא פי אחד וחצי כאמור).
    אודה לכם מאוד אם תואילו לפסוק במחלוקת שביננו.

  2. שלום,
    אין בזה שו"ע שקובע גדרים ברורים אבל רוח הדברים שאם כל יח"ד היא בגודל שתי חדרים רגילים [לא קטנים מדאי], או דירה ששטחה מעל 40 מ"ר יש לשלם עבור כל יח"ד בפני עצמו תשלום מלא. ראה בעלון המשפט מספר 42 שהגאון הרב סילמן סובר ששתי חדרים משלמים כל יח"ד תשלום מלא. ואם חדר או חדר וחצי שני היח"ד משלמים תשלום וחצי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל