לתרומות לחץ כאן

מצוות מעקה בהרחת דירה

שאלה:

שבוע טוב
יש לנו שאלה דחופה לכבוד הרב

שכנים מתחתנו הרחיבו את דירתם באופן כזה שיצר עבורנו מרפסת שכרגע מסכנת את ילדינו ונכדינו
(גילאים 2-10) שעלולים לצאת החוצה וליפול חס ושלום, כמו כן בעקבות הבניה ניתן לטפס ולפרוץ אלינו לבית.
יש להדגיש שאנו השכנים מלמעלה לא רצינו בכלל את הבניה הזאת ולא רצינו את המרפסת שנוצרה, והחתמנו איתם על הסכם כתוב שבו בתמורה להסכמתנו לבניה שלהם, הם מתחייבים לבנות מעקה נגד נפילות וחלון ותריס נגד פריצות. אלא שבטעות לא קבענו זמן לדברים האלו, כי חשבנו שהם מבינים את חומרת העניין ויעשו את המעקה והתריס והחלון מיד כאשר המרפסת תהיה בנויה, דבר שלא קרה לצערנו.

1. האם מצוות מעקה לגגך מוטלת על אלו שבנו את הגג? או עלינו כי אנו אלו שנשתמש במרפסת?
2. האם מצוות מעקה היא מצווה שניתן לדחות אותה למתי שיהיה כסף לבנות מעקה? או שזה לא סובל דיחוי?
3. האם זה נקרא שהם מזיקים אותנו בכל יום שאנחנו בסכנת נפילה ו/או פריצה?
4. האם יש דרך כל שהיא לחייב אותם לבצע את המעקה והתריס באופן מידי?

יש לציין שמדובר שאנשים יראי שמיים שהבעל אברך תלמיד חכם חשוב כך שבטוחני שיקיימו את מצוות הרב.

בכבוד רב
ותודה
חנוך

תשובה:

שלום וברכה,

חובת מצוות מעקה מוטלת על בעל הגג, ולכן אם הגג שנוצר שייך לבעל החדר התחתון עליו לבנות מעקה לגג משתי סיבות. א. מצוות מעקה. ב. אסור לו לבנות חדר ולגרום שיבואו גנבים לביתכם. ןאם התנו שהגג שנוצר יהיה של השכנים העליונים ומשמש להם כמרפסת, עליהם חובת המעקה כיון שהם בעלי הגג. 

במקרה שלכם אם השכן התחייב לבנות מעקה חייב לעשות מעקה גם אם המרפסת היא של העליון, מאחר ויש התחייבות לבנות מעקה, חלון ותריס.

השכן שהתחייב חייב לקיים את ההתחייבות מיד ולא יכול לדחות, הן מצד ההתחייבות שלו כלפיכם, והן מצד חובת ההלכה של "לא תשים דמים בביתך" וכן לא לגרום לכם נזק שיכנסו גנבים לביתכם.

בהצלחה.

מקורות:

בעל הגג חייב להתקין מעקה לגגו, ולכן אם הגג שהתקבל שייך לבעל החדר עליו חובת המעקה. ואם הגג שהתקבל משמש עבור העליון למרפסת ויש לו רשות להשתמש במרפסת על העליון להתקין מעקה. 

אם השכן שהרחיב התחייב לבנות את המעקה ולבנות חלון ותריס חל עליו חובת להשלים חיובו מיד ולא לדחות למרות שלא הוקצב זמן. ושני טעמים בדבר: א. בשו"ע סו"ס קנה מבואר שאם נפרץ הגדר שלו ומסכן את שכנו שבאים גנבים לשכן, יש מחלוקת שם האם הוא גירי דיליה וחייב לשלם, והחולקים סוברים שאינו גירי דיליה וכתב הגר"א בביאורו (ס"ק קלא) שגם החולקים מודים שיש איסור בדבר, אלא שאין חובת תשלומים. ולכן אסור לבנות קונה ולגרום סכנת פריצות לשכנים. ב. כאשר התחייב לחברו ולא כתב זמן התחייבות חייב לעשות מיד עכשיו ולא יכול לדחות את התחיבותו, כמבואר תשובת הרשב"א…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל