לתרומות לחץ כאן

ביצוע משלוחים ממסעדה לא כשרה

שאלה:

שלום,יש חברה חדשה שנקראת וולט שיש לה קבוצה של שליחים והם עובדים עם מסעדות חלקם כשרות חלקם לא, האם מותר לי לעשות את המשלוחים של המסעדות הלא כשרות,בגלל ש אפליקציה היא זאת שנותנת לי את המשלוחים אני לא יכול כל רגע לא לקחת את המשלוחים הלא כשרים,האם יש בזה בעיה ואם יש על זה לאו או איסור.
תודה רבה לעונה.

תשובה:

אינני יודע למצוא לזה קולא. נכון הדבר שיש סוברים שבמומר אין איסור של מסייע לדבר עבירה, אבל מדברי האחרונים נראה שלא סמכו על כך באיסורים דאורייתא אלא רק באיסורים דרבנן. אני חושב שבשיחה מוסברת עם מנהל חברת המשלוחים יגיעו לעמק השווה שיהיו משלוחים שמישהו אחר יבצע.

מקורות:

נחלקו הפוסקים אם יש איסור לפני עוור לא תתן מכשול כשגם בלי הפעולה של האדם, חברו יכשל, וכמו במקרה הנ"ל שגם אם הוא לא יעבוד כמשלוחן, חברו יקבל את האוכל על ידי אדם אחר שיעשה את זה, דעת המשנה למלך ועוד הרבה פוסקים שמכיון שהאחר שיעשה זאת הוא יהודי ואותו יהודי שיעשה את זה יעבור באיסור לפני עוור.. אין שום היתר להיות משלוחן גם אם בלעדיו חברו יכשל, וכן דעת הגרש"ז אוירבך זצ"ל במנחת שלמה [ח"א סימן מ"ד] וכן דעת עוד הרבה פוסקים להחמיר כדעה זו,

*מלבד איסור לפני עוור, יש גם איסור של מסייע לעוברי עבירה, ואף שיש פוסקים שסוברים שאין איסור מסייע בישראל מומר, [כן דעת הש"ך ביו"ד סימן קנ"א וכ"ד הדגול מרבבה שם], אמנם הרבה פוסקים חולקים וסוברים שיש איסור מסייע גם בישראל מומר, [כך מבואר בשו"ת כתב סופר אה"ע סימן מ"ז. ובספר אמרי בינה (מקאליש) חיו"ד ה' טריפות סי' ז', ודרכי תשובה יו"ד סימן קנ"א ס"ק י"ח].

ובשעת הדחק של הפסד מרובה וכדומה יש מקרים מסוימיים שמקילים בהם וכפי שמבואר בשו"ת ציץ אליעזר חי"ט סימן ל"ג, וצריך לעשות שאלת חכם.

הצטרף לדיון

15 תגובות

  1. גם אם בחשבון ההלכתי היבש היה אולי מקום למצוא איזשהוא היתר דחוק,
    הרי שזה דבר מכוער מאין כמוהו לעשות משלוחים של נבילות וטריפות ליהודים, ואפילו אם יש צד לדון אותם כמומרים, מה עם דעת חלק מהפוסקים שדנים אותם כתינוקות שנשבו?

    ובכלל, איך יהודי יכול להביא לידיים של יהודי אוכל לא כשר, הרי זה נורא ואיום!

  2. אמת ויציב, כמובן שכוונת השואל שהרי המשלוח בלאו הכי יגיע אליו… אבל אי מסכים איתך בכל פה שגם אני לא הייתי רוצה להתפרנס כך.

  3. ברצוני להעיר כדרכה של תורה, מה שכתב "שגיא" איך יהודי מסוגל לתת מאכלות אסורות, ההכרח לא יגונה, שיש אנשים שזה פרנסתם, וכמו שנוהגים להשכיר להם רכבים ודירות על אף שמבצעים עבירה שם (ואין צורך לפרט מה). וכמו שמשדכים בני זוג על אף שלא ישמרו דיני נידה, רגש לחוד והלכה לחוד.

    ולעצם התשובה של הרב ברצוני להוסיף, שאפשר להקל לענ"ד בשעת הדחק כשלא מוצא פרנסה משןם כמה סיבות, ראשית לפי חלק מן הראשונים אין איסור של מסייע כלל אם לא קאי בתרי עברי דנהרא, והרמ"א יורה דעה סימן קנא כתב שהמנהג כמותם, דבר נוסף לדעת הש"ך כמו שהוזכר אין במומר אין של מסייע ולפני עיוור ויש לדבריו סיוע ממאירי, דבר שלישי יש ריטב"א ועוד שרק אם אומר פרוש שרוצה את הדבר לאיסור אך לא כשמזמין סתם, דבר רביעי לפי הרבה מגדולי האחרונים (ודווקא רובם מבני אשכנז) אין איסור של מסייע אלא רק כאשר זה בשעת עבירה כגון שנותן לו ומיד אוכל אך לא כאשר נותן לו והולך לדרכו וייתן שהוא יאכל יותר מאוחר, דבר חמישי יש מקרים שאי אפשר לדעת מה מדובר בסוג האוכל או הקונה אולי הוא גוי וזה ספק ובזה אין איסור לפני עיוור, ודבר שישי כיוון שזה נקנה בכסף לדעת התורת חסד מלובלין גם אין איסור,ופעמים מדובר רק בסדרבנן שיש אומרים שאין בזה מסייע, אשר על כן בצירוף כל הנ"ל לענ"ד אחרי כל ספקות אלו – לאדם אשר אין לו כעת פרנסה (או אפילו כבר עובד בזה) אין אפשר למחות בו שיש לו על מה לסמוך , וסומכים בשעת דחק אפילון על דעת יחיד כמו שכותב ש"ך בכללי הוראה, וכן מובא בספר יביע אומר חלק ב סימן טו בארוכה כל מה שכתבתי בקצרה כדי לעיין ולהוסיף. הבוחר יבחר. ואגב גם ציץ אליעזר צירף את הספקות הנ"ל יעיויין שם
    עלו והצליחו.

  4. ועם כל זה, חושבני שלתת אוכל טרף ליהודי, הלב היהודי זועק וכואב רק מהמחשבה.
    הדם הוא הנפש.
    מהמזון אותו אנו אוכלים נרקם הדם שזורם בנו, ואין נתן ליהודי אוכל שיטמא אותו?
    והרי דירה שמשכירים לשאינם שומרי תורה ומצוות עיקרה למגורים, ולא כל כולה תנתן לעבירות

  5. ועם כל זה שגיא, אנחנו לא מערבים את הרגש שלנו בהלכה, לדבריך חייבים להוריש לבת ירושה אחר כל המסירות שהיא טיפלה בהורים, ואיך התורה מתאכזרת ואומרת שאינה יורשת? ואיך התורה התירה שחיטה ולא חסה על בעל חיים, ואיך יש מצוות שילוח הקן כאשר זה נראה אכזריות על האמא, ואיך עושים ברית מילה כאשר זה נראה אכזריות על התינוק, ועוד כהנה וכהנה אני יכול להוסיף, יש לנו חוקים בוררים ואנחנו לא רחמנים יותר מה' יתברך, ובזה נכשל שאול המלך עם האגג כנודע
    ובנוסף הש"ך שהיה מגדולי הפוסקים כותב שאפילו להפריש אותם מעבירה שהיא בעצם עונש רוחני של נצח נצחים איך אנחנו מחוייבים (_ותינוק נשבה זה לא פסק מוסכם הגם שהחזו"א אמר כן), וחז"ל השוו אותם לגויים ועוד ועוד, אי אפשר לומר שאנחנו מבינים יותר מהפוסקים וחז"ל , תתבונן בדברים היטב, אני הייתי סה"כ מראה מקום, ודו"ק.

  6. לא מדוייק, שגיא אומר ובצדק, אני חושב שאני הייתי נוהג כדבריו, שאף שמבחינת כללי הדין הפורמלי של מסייע לדבר עבירה ניתן להקל, לב יהודי לא מסוגל לסייע באופן זה ליהודים לעבור עבירות, וזה נכון. יש ביהדות גם לפנים משורת הדין, וזה לא נוגע לדוגמאות שהזכרת.

  7. גם אני מודה – אבל כשזה מגיע לאדם שלא מוצא עבודה , ויש לו ניסיון של פרנסת משפחה ושכירות, אני חושב שהדברים הם שונים, בהצלחה ושלא נבוא לידי נסיון

  8. האמן לי אני חסיד גדול של עיקר הדין (פחות לעצמי אלא יותר לקהל הרחב שבהם המוני בעלי תשובה שזקוקים להלכה ול"די במה שאסרה התורה") אבל כאן, עם כל הכבוד לחשבון ההלכתי שידוע לכולנו, כאן המקרה שונה, צובט בלב רק לחשוב על יהודי נותן לא שלו לאכול נבילות וטריפות.
    בכל יהודי יש חלק מיהודי אחר ואחריות על מצוות יהודי אחר מדין ערבות, ובעומק של הדברים אם נותנים חלילה אוכל טרף לאח שלנו, הרי פוגעים אנו בעצמנו ממש.
    הנפש היהודית סולדת מזה מאוד מאוד מאוד.
    בלתי נסבל פשוט

  9. שוב, אתה מתבסס על רגשות שלך, שהיום פה ומחר יכולים להשתנות לפי הרוח והזמן, אבל ההלכה הצרופה תישאר עומדת לעד ושנזכה לדעת להשתמש איתה נכון

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל