לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם מותר לא לשלם חוב כדי להגיע לפשרה בהפחתת או סילוק חוב

שאלה:

יש לי מאות אלפי שקלים חובות בבנקים. ההחזר החודשי הוא מדאי גדול בשבילי ,בקשתי מהבנק לפרוס לי את החיוביים אבל לא נתנו לי פריסה משמעותית. הלכתי ליועץ חובות שהציע לי לא לשלם עד שיוציאו הוצאה לפועל ועיקול על החשבון ואז הוא יגיע להסדר חוב איתם ,דהיינו שאני לא משלם כל חודש ואז כשהבנק יראה שאין עם מי לדבר אז יורידו מסכום החוב ואני אשלם השאר במזומן.
שאלתי האם מותר לא לשלם כל חודש כדי להגיע להסדר חוב?

תשובה:

שלום וברכה,

חייב הלווה לפרוע את חובו ואסור לו להימנע מתשלום כדי להגיע להסדר חוב, ואם לא פורע בכוונה כדי להגיע להסדר חוב לא נפטר מחובו ועליו להשלים את פירעון החוב.

בהצלחה. 

מקורות:

פשוט וברור שלווה חייב לשלם את ההלוואה ואסור לו להתחמק מפירעון ההלוואה ועל כך נאמר לווה רשע ולא ישלם. אם אירע הדבר שלא הצליח לפרוע את החוב והבנק הגיע עם הלקוח להסדר חוב יש לעיין אולי הלווה פטור לפרוע את שאר החוב, מאחר וכך התנאים עם הבנק והם מקבלים עליהם את ההסדרי פירעון של הוצ"ל. אבל לכתחילה ודאי שאסור להימנע מפירעון ולהכריחם להסדר חוב. וכמבואר בשו"ע סימן יב סעיף ו: "מי שתובעים אותו ממון שהוא מוחזק בו, אסור לבקש צדדים להשמט כדי שיתרצה הלה לעשות עמו פשרה וימחול לו על השאר. הגה: ואם עבר ועשה, אינו יוצא ידי שמים עד שיתן לו את שלו"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל