לתרומות לחץ כאן

חנוכת הבית בשנת אבל / מתנות לאבל

שאלה:

שלום רב, איבדתי את אבי לפני כחודש וחצי. קנינו בית חדש לפני כשנתיים וצפויים להיכנס אליו החודש. האם מותר לעשות חנוכת בית ולהזמין את המשפחה ללא מוזיקה או שמחה מיוחדת רק להתקנת מזוזה וסעודה? האם מותר לאחיותיי אימי ומכריי להביא לנו מתנה עבור הבית החדש? מתנה או כסף ? ועוד שאלה האם מותר לי לקנות דברים שחסרים לי לבית החדש כמו מתלה למגבת פח ודברים הכרחיים?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, מן השמים תנוחמו ולא תדעו צער.

יש מתירים להשתתף בסעודת חנוכת הבית בארץ ישראל, לפי שהיא סעודת מצוה, ועוד יותר יש להקל בזה לבני ספרד שהקלו בכל סעודת מצוה שאינה של נישואין, ויש מתירים אפילו בחוץ לארץ בתנאי שיאמרו שם דברי תורה, ויש אומרים שגם בארץ ישראל צריך שיאמרו שם דברי תורה. אמנם יש מפוסקי אשכנז שאוסרים להשתתף בחנוכת הבית אפילו בארץ ישראל (אפילו אם אומרים שם דברי תורה).

ובענייני אבלות מי שמיקל יש לו על מי לסמוך.

אין לתת מתנות לאבל, קניות נחוצות לבית כמו מה שהזכרת מותרות, לאחר השלושים עיקר ההקפדה הוא על קניית בגדים כלי בית מותר לקנות.

יישוב טוב והצלחה רבה.

מקורות

הגליון מהרש”א והבית לחם יהודה ביו”ד סי’ שצ”א פסקו שלסעודת חנוכת הבית יש דין של סעודת מצווה ומותר לאבל להשתתף בה, אמנם דעת האגרות משה יו”ד ח”ג סי’ קס”א שמכיון שיש הרבה אנשים שלא נהגו בסעודה זו אין לה דין של סעודת מצווה ואסור להשתתף בה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל