לתרומות לחץ כאן

ללבוש שק עיזים בשבת

שאלה:

שלום לרב שליט"א,
האם מותר ללבוש שק עיזים בשבת ובחגים.
תודה

תשובה:

שלום וברכה

אם הכוונה ללבוש של אבלים, כמו מרדכי היהודי בשושן הברירה, ודאי שאין לעשות זאת, אבל אם כוונתך לשק שינה כמו שאומרים בעברית, בודאי מותר… אני בכל אופן לובש ז'קט שחור או כחול ומתחתיו חולצה לבנה, מומלץ לכל בן תורה…

יום נעים.

מקורות:

החובה ללבוש בגדי שבת, היא חובה מעיקר הדין ויש בזה גם מעלות גדולות, אביא לך ליקוט קצר מכתבי רבותינו בנושא:

בית יוסף אורח חיים סימן רסב: ומ"ש וישתדל שיהא לו בגדים [נאים] לשבת דכתיב וכבדתו וכו' ואם אי אפשר להחליף וכו'. הכל בפרק אלו קשרים (קיג.). וישלשל בגדיו פירש רש"י ישלשלם כלפי מטה שיראו ארוכים והיא מדת עשירים היושבים בביתם ואינם צריכין לסלק בגדיהם מן הארץ בשביל מלאכה וכבוד שבת הוא. ורבינו ירוחם כתב בחלק א' (סה ע"ב) ישלשל בגדיו למטה כלומר שלא יגביהם למעלה ולא יקפלם על כתפו. והכל בו (סי' לא, כה ע"ג) כתב ישלשל בגדיו פירוש יתירם כדי שלא ילבשם כדרך שלובשם בחול מקופלים בחגורו כדי שלא יתלכלכו בטיט החוצות או שלא יכבדו עליו במרוצת הילוכו בחול ולשון שלשול הוא מלשון (סוכה טז.) המשלשל דפנות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסב סעיף ב: ישתדל שיהיו לו בגדים נאים לשבת; ואם א"א לו, לפחות ישלשל (פי' ישלשלם כלפי מטה שיהיו ארוכים כמדת העשירים היושבים בביתם, רש"י שם) בגדיו למטה דרך כבוד.

משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסב סעיף ב: (ה) ישתדל וכו' – דכתיב וכבדתו ודרשו חז"ל שלא יהא מלבושיך של שבת כמלבושיך של חול וטוב שלא ילבש בשבת מכל מה שלבש בחול אפילו חלוק. ואם אפשר לו טוב שיהיה לו גם טלית אחר לשבת: (ו) נאים – כפי יכלתו ואפילו אם הוא בדרך לבדו ובבית א"י ג"כ ילבוש בגדי שבת כי אין המלבושים לכבוד הרואים כי אם לכבוד השבת [ח"א]. כתב בס"ח אל יקח אדם ילד בשבת עד שישים תחלה כר בחיקו כדי שלא יטנף בגדיו:

וכתב יעב"ץ בסידור עמודי שמים (ח"א מוסך שבת חדר א' אות א'), וז"ל: "אמרו רז"ל כל מי שרוצה ליכנס לפני המלך קודם שיכנס צריך שיתקן עצמו להראות לפני המלך בלבוש נאה כי אין לבוא אל המלך בלבוש שק ויקשט עצמו יום א' או יותר, כמ"ש אמרו רז"ל: התקן עצמך בפרזדור כדי שתכנס לטרקלין, כן צריך לעורר בע"ש להכין עצמו לקבל פני המלך כראוי בכבוד ובשמחה", עכ"ל. ובבא"ח כתב (פרשת לך לך ש"ש סעי' י"ח), וז"ל: "יזהר ליחד בגדים נקיים וטובים לכבוד שבת, והעולם לא נהגו בכך לייחד לשבת החלוק והמכנסיים, מיהו הנזהר בזה – תבוא עליו ברכה. ונודע כי רבינו האר"י ז"ל היה נזהר בזה, והזהיר את רבינו מהרח"ו ז"ל, כשילבוש החלוק של שבת בערב שבת לכוין בשם קדוש זהריא"ל, וכונה זו מועלת להמשיך הקדושה אליו. ויזהר כל אדם שלא ילבוש בגדים שחורים בשבת, ואפילו עוברי דרכים יזהרו שלא ללבוש בגדי חול ובגדים שחורים בשבת גם בעודם בדרך, ששובתים בפונדק או במדבר או בספינה. ואותם הנוהגים ללבוש בתוך שנים עשר חודש של אביהם ואמם בגדי חול וגם שחורים בשבתות וימים טובים, טועין הם ואיסורא עבדי. וזכור לטוב עטרת ראשי אדוני הרב מור אבי ז"ל, שהיה מחליף בגדיו בשבתות וימים טובים בתוך שנים עשר חודש של אביו ואמו, וכן עשינו מעשה בתוך שנים עשר חודש של אדוני אבי זכרונו לחיי העולם הבא, דאחר הפטירה בחודש אחד החלפנו אני ואחי הבגדים בשבת, ולא לבשנו בגדים העיקרים של שבת, אלא עשינו בגדים חדשים מתוקנים לשבתות של אותה השנה. וכן עשינו בתוך שנים עשר חודש של אדונתי אמי, תהיה נשמתה צרורה בצרור החיים", כה"ח (סי' רס"ב ס"ק כ"ז). ובכף החיים (סי' רס"ב ס"ק כ"ד) שהביא דברי שעה"כ, וז"ל: "והוא שיזהר ששום מין מלבוש וכיוצא בו מכל מה שלבש האדם בימי החול אין ראוי ללובשו ביום שבת, ואפילו החלוק של שבת אין ראוי ללבשו בימי החול כלל. גם הזהירני שבעת שאלביש החלוק של שבת בע"ש שאכוין בשם קדוש זהריא"ל וזהו השם של החלוק של השי"ת כנז' בספר פירקי היכלות דר' ישמעאל וכונה זו מועילה מאד אל האדם כדי שימשיך את הקדושה אליו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל