לתרומות לחץ כאן

שמירת הברית

שאלה:

שלום. שמעתי מרב מסויים שאין מציאות שרווק יוכל לשמור את הברית יותר מכמה חודשים. האם יש לזה מקור?

תשובה:

זה לא מסוג הדברים שמחפשים להם מקור, זה ענין מציאותי טכני לפי דעתו של אותו רב. אני לא עשיתי סקר בענין זה, אבל נכון הדבר שבמציאות בת זמנינו קשה לרווקים להשמר לגמרי, ולכן לא נכון כל החרדות שעושים סביב זה, זה רק גורם ליותר כשלונות ולעצבות ומצוקה בכל הנושא הדתי. יש לעבוד את ה' בשמחה, לא להתייאש משום כשלון, ולעסוק רק בלהתרומם ולא לחטט בביצה העכורה של מעשים לא נעימים.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. " שמעתי מרב מסויים שאין מציאות שרווק יוכל לשמור את הברית יותר מכמה חודשים "
    לולא דמסתפינא אני הקטן מאוד הייתי אומר שדברי הרב הללו הם ממש דברי מינות ותו לא, סותר את עקרונות האמונה שהקב"ה לא מעמיד לאדם נסיון אם אינו יכול לעמוד בו, וגם רמב"ם מפורש שכותב שכל אדם זו הבחירה שלו אם להיות צדיק או רשע.
    וזה מבלי להזכיר את כל דברי הזוהר החמורים בעבור עונשו של המוציא שז"ל.
    לצורך הענין, מי שעדיין לא נשוי לצערו הרב אז כרגע זה הנסיון שהקב"ה מעמיד אותו, ונכון זה דבר מאוד קשה לשמור על הברית, אבל אל נא תשכח שיעקב אבינו לא הוציא טיפה של זרע עד גיל 40, אז נכון זה רק יעקב אבינו, אבל גם לנו יש רמה מסוימת שהקב"ה מצפה מאיתנו, ובטח ובטח שמי שלא שומר על העיניים, קירבה עם נשים וכל הגדרים שעשו חכמים ודאי שיכשל ואין צריך לומר שגם רשע מקרי.
    להיות ירא שמים אמיתי זו מסירות נפש, אין קיצורי דרכים!!!

  2. אלו דברי חיזוק נכונים, הרב כנראה התכוון לאונסו בלילה מתוך שינה, וחשוב לדעת בענין זה, שהגם שאתה צודק, יש מגמה לעשות כל אדם שנכשל מתוך שינה כרשע, ובורא מזיקים שאין לו חלק לעוה"ב חלילה ושוברים אנשים וזה חמור מאוד! כנגד זה דיבר אותו רב בצדק, שבע יפול צדיק וקם, לא לחינם דיברו חכמים בעד נישואין בגיל צעיר, ואין להתייאש ולהשבר רק להשתדל להצליח ולשמור על העיניים ועל המחשבה כמו שצריך..

  3. לא נכנסתי לשאלת האיסור, וברור שזה הרבה פחות חמור, ראה כל הנושא בענין קרי ביום כיפור, אפשר גםפ בחיפוש כאן באתר. אני בעיקר מתרעם על כך שאנשים מוצאים סיפוק מלהפחיד אנשים בדבר שהם מתמודדים איתם, אינני רואה בזה טעם, רק בעבודת ה' מתוך אהבה שמחה רוממות וקירבת אלוקים.

  4. "שהגם שאתה צודק, יש מגמה לעשות כל אדם שנכשל מתוך שינה כרשע"
    חס ושלום, ואם הדברים מופנים אליי, אז כלל לא דיברתי כלפי מי שראה מתוך שינה, ואני שוב מצטט:
    " אין מציאות שרווק יוכל לשמור את הברית"
    רב שאומר דברים כאלו ועוד לציבור שהם אינם בני תורה, זה חמור ביותר, מה הם מבינים? היינו במזיד, ואז הולכים ופוגמים והכל על דעת הרב.

    "אין איסור גם בקבלה בקרי לילה ואם יש אשמח לדעת מקורו"
    כתוב שאם הקרי בא שלא כתוצאה מהרהור אין בכך שום עוון, אבל אם הרהר לפני כן ואז ראה קרי יש בידו עוון אמנם בטח ובטח שלא כמו אדם שמנאף ומוציא לכתחילה ח"ו , לכן אומרת הגמרא שלא יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאת קרי בלילה.
    אמנם לבעלי תשובה כיון שהרהורים עדיין אינם רחוקים מהם, כלומר זה עדיין בזיכרון אצלם משום שעד לפני שחזרו בתשובה "סבלו" מזה הרבה ממילא גם עכשיו שהם צדיקים ולא מהרהרים יש להם מידי פעם קרי מהסיבה הזאת, והעיקר לא לחשוב על זה יותר מידיי כי לפעמים דוקא בגלל המחשבה בזה בסוף רואה קרי, וכמו שאמר הרב "רק בעבודת ה' מתוך אהבה שמחה רוממות וקירבת אלוקים."

  5. חלילה אין כוונתי אליך, אלא יש תופעה היום, ואפרש דברי יותר, של בעלי תשובה שזה מקרוב באו, ויש בהם עם כריזמה ויכולת תקשורת טובה עם קהל, מה שהופך אותם ל"רבנים" ו"מחזירי בתשובה" שנה אחרי שהניחו תפילין פעם ראשונה… מכאן ואילך הם ממשיכים לסחוף קהל, בלי בנין עצמי מספק, וכך מגיעות כל מיני דרשות שמלאות מצד אחד בניבול פה, הנושא הכי אהוב על הדרשנים האלו זה שמירת העיניים וכל המסתעף, והם מלאות ברוע צרוף, שכולל את כל עונשי הגיהנום, כל זה בעיני נובע מחוסר הדרכה וגם מרמה אישית נמוכה, ואני קורא לכל אדם שרוצה לשמוע ולקבל מרבנים, לחפש תמיד רק רבנים שמילאו כרסם בש"ס ופוסקים, ורוב עסקיהם בלימוד תורת הנגלה, לא אנשים שמתיימרים להיות מקובלים, ולא אנשים שעוסקים בסגולות, ולא אנשים שלוקחים כסף למוסדות… רק אנשים נורמלים שמדברים על עבודת ה' מתוך שמחה, שמדריכים שלמירת מצוות והקפדה על הלכה מתוך שמחה ונעימות ואהבת הבריות.

  6. כן, מכיר את התופעה.
    צריך להיות חכם מאוד בענין הזה, כי מצד אחד אם הרב מחמיר מידיי על בעלי התשובה יצא שכרו בהפדו כיון שהם מתיאשים "וכאשר אבדתי אבדתי" ומצד שני אם הוא מיקל מידיי ולא אומר להם כמה האיסור חמור ובמקרה יותר גרוע אומר להם דברים כגון הרב הנ"ל, הם יבואו לזלזל חס ושלום וממילא יכשלו שוב ושוב.

  7. לדעתי, אין לעסוק בכך, יש לחבר לתורה למצוות ולמעשים טובים, אפשר לדבר על חיי קדושה ושמירת העניים אבל לא לרדת לתוך הבוץ. לא ראינו אצל רבותינו מילה אחת כזו בשיעוריהם ובדרשותיהם, זו תופעה חדשה שקיימת אצל אנשים שאין להם רגישות מספקת לשמירת הפה והמחשבה, מה שנקרא אצל הילדים הפוך על הפוך….

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל