שאלה:
ידוע שישנם כמה טעמים לנטילת ידיים שחרית.
הברורים זה שבבוקר נעשים ברייה חדשה, ונגיעה במקומות המכוסים.
א. האם הטעם של ברייה חדשה נחשב גם שלא ישנים.
ב. הטעם (שלא הזכרתי) הוא רוח רעה, מחמת השינה או מחמת הלילה?
ג. שלא ישנים כל הלילה איזה טעמים מתבטלים ולכן לא מברכים?
תשובה:
שלום וברכה
הטעם של בריה חדשה הוא גם כאשר לא ישנים, ולכן מי שלא ישן כל הלילה הוא בספק חיוב כמבואר במשנה ברורה בתחילת סי' ד.
הטעם של רוח רעה [שאגב על נטילה זו אין חובת ברכה, חובת הברכה היא רק משני הטעמים הנ"ל] יש ספק אם זה נובע מהשינה או מהלילה, ולכן גם בלי לישון מחמירים ליטול מיד בעלות השחר [ליל שבועות] וכן מי שישן ביום גם כן נוטל ללא ברכה, ראה שם סעי' יב.
שבת שלום.
אז מדוע בבוקרו של שבועות לא מברכים? הרי ישנו את הטעם של בריה חדשה?
כיון שזה ספק ברכות, תלוי בטעמים, הציע המשנה ברורה ללכת לשירותים לפני התפילה ואז ממה נפשך חייבים, להצד שזה בריה חדשה הרי חייבים, ולהצד של נקיות גם כן חייבים מחמת שנכנס לשירותים.
השאר תגובה