לתרומות לחץ כאן

ריבית בהיתר עיסקא

שאלה:

שלום רב לרבנים,להלן שאלה ששאל אותי אברך שמתעסק הרבה עם קירוב רחוקים,וכיון שאינני בקי מספיק בהלכות ריבית אני מפנה אליכם את השאלה ואשמח אם תוכלו לענות
יש מישהו שמתחזק בשמירת תומ"צ ועד עכשיו פרנסתו היתה מהלוואות בריבית עכשיו עלה נושא ההלוואות מתברר שהוא מלוה (כמקובל היום בשוק ההלוואות בריבית) בעשרה אחוזים ריבית לחודש (!) והוא שואל אם זה מותר,בשיחה עם אותו אברך שמקרב אותו הוא אמר לי שככל הנראה אפילו אם נאמר לו שאסור הוא ימשיך ומאידך גיסא אם נמצא לו היתר הרבה סיכויים שברבות הזמן הוא יפסיק עם זה מאליו
לגופה של שאלה האפשרות שעלתה היא לעשות היתר עיסקא הבעיה, שכתוב בספרי ההלכה שהריבית שניתנת בהיתר עיסקא אסור שתהיה מעל מחצית מהרווחים הכלליים וכאן בהרבה מקרים זה לא נכון!
ובגלל שעת הדחק והצורך שבמקרה הזה חשבתי אולי אפשר לעשות היתר עיסקא מהסוג שכולו פיקדון ואז לכאורה אין את ההגבלה הנ"ל של מחצית מהרווחים (כי המגבלה של מחצית מהרווחים מיוסדת על זה שהמלוה צריך לקבל רק את הרווחים של חלק הפיקדון וסתם עיסקא פלגא מלוה ופלגא פיקדון ואם כל העיסקא פיקדון לכאו' יוכל המלוה לקבל יותר) אבל היתר עיסקא כזה בכלל לא "חלק" כמו שראיתי בכמה ספרי הלכות ריבית מחכמי זמננו לדוגמא ספר משפטי רבית בדיני היתר עיסקא הלכה ד' עמ' שס"ד.
אז עלה לי רעיון להגיד למלוה להלוות רק למחללי שבת שכידוע יש מי שמתיר אף במחללי שבת של היום ובנוסף לזה לעשות היתר עיסקא דכולו פיקדון ובשעת הדחק כזה לסמוך על שני סניפים אלו אבל כאמור אינני בקי מספיק בהלכות אלו לכן אני מפנה שאלה זו לכבוד הרבנים בתודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

צריך שללווה יהיו עסק ולא יוציא את המעות לצורכי מחייה. הפוסקים התירו להוציא את הכסף של ההלוואה עם היתר עסקה אם יש לו עסקים צדיים או דירה פרטית משלו. ולכן העצה הטובה שאותו אברך יסדר לו היתר עסקה בעסק כך שכל ההלוואות שלו יהיו על צד היתר עסקה ובכך מסלק את איסורי ריבית. ולהדגיש לאותו מלווה שלא ילווה לבחורים שאין להם עסקים כלל או דירה פרטית משלהם.

אם מדובר ב10% לחודש דהיינו 120% לשנה, על רווחים גבוהים כ"כ לא מועיל היתר עסקה – אין עסקה שמניבה רווחים כ"כ גדולים. וגם בבית משפט לא מאפשרים לגבות רווחים גדולים כ"כ. הם נותנים כ17% לשנה. והרי זו ראיה שאין עסקה כזו ולכן גם לפי הלכה לא יועיל היתר עסקה לזה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לצערי לא הבנתי את תשובת כת"ר, השואל שאל שהמלווה מבקש ריבית של 10% לחודש כך שגם אם הלווה יש לו דירה ועסק עדיין ברוב המקרים הוא לא מגיע לרווחים שכאלו אז מה יעזור היתר העיסקא והרי זה כמו הלוואה לבחור שאין לו נכסים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל