לתרומות לחץ כאן

סעודת ליל שבת פרווה חלבי

שאלה:

האם יש בעיה [או חוסר הידור] לאכול סעודת ליל שבת ללא בשר או עוף. שהמנה העיקרית היא דג משובח. מדובר על מי שבאופן רגיל בשר חביב עליו יותר אבל רוצה [יותר נכון האישה מעדיפה] לגוון קצת ולהכין דג במקום עוף או בשר. כך שהסעודה תהיה פרווה או אפילו חלבי

תשובה:

שלום וברכה

בשבת בשונה מחג אין חיוב לאכול בשר, העיקר הוא להתענג וכל אחד מתענג במה שמענג אותו. כלומר, להמנע מאכילת בשר כדי להתענות ולהצטער [תשעה באב שחל בשבת] אסור, אבל לאכול חלבי כדי ליהנות מזה יותר – מותר.  ובלבד שתהיה זו סעודה חשובה ומכובד. שהרי בסי' רנ למדנו שכל אחד חייב לענג את השבת במאכלים כפי כוחו.

מקורות:

משנה ברורה בסי' תקנב ס"ק כג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הדברים ברורים. אך נראה לי שגם ביו"ט אין חיוב לאכול בשר. מה שאמרו אין שמחה אלא בבשר ויין, הכוונה לבשר שלמים בלבד.
    חלק מהפוסקים (הטור בסימן תקכ"ט, ונדמה לי שעוד כמה פוסקים) הביאו דין זה של אין שמחה אלא בבשר ויין, ויש שדייקו מדבריהם שאף בזמן הזה שבעווה"ר אין לנו ביהמ"ק וממילא אין לנו בשר שלמים, אעפ"כ יש עניין לאכול בשר. אך המעיין היטב בדבריהם, יווכח שגם שם זהו לא חיוב בעצם לאכול בשר.
    אולי לגבי שתיית יין שהוא "משמח מצד עצמו", יהיה חיוב לשתות אף אם אינו אוהב לשתות יין. גם זה לא לגמרי ברור (הבאתי במקום אחר מה שאמר הגרש"ז אוירבך זצ"ל לאחד ששאלו על שתיית יין למי שאינו אוהב לשתות, וענה לו שאינך אוהב לשתות כי אינך יודע איך לשתות בצורה הנכונה, ולמדו כיצד לעשות זאת).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל