לתרומות לחץ כאן

מאכל שלא היה בביתו בשעת הברכה

שאלה:

ראיתי במשנ"ב בשם הט"ז שכותב שאם קנה מהחנות לחם אחד, ונגמר לו, ורוצה לשלוח לקנות לו עוד צריך לברך, שאילו הייתה דעתו על שני לחמים, היה קונה מלכתחילה שניים, וא"כ מוכח שהוא נמלך, אך אם יש בביתו עוד לחם, ובתוך הסעודה הולך לקחת עוד, לא הוי כנמלך שדרך בני אדם להמשך באכילתם וכו'. והבנתי מדבריו שהחילוק הוא שכשיש טירחא להביא עוד, כמו ללכת שוב לחנות, הטירחא מוכיחה שדעתו לא הייתה על המנה השניה, שאל"כ היה קונה מלכתחילה שניים וכנ"ל. ואם הדברים נכונים יצא חידוש, שאם אדם יושב במסעדה ומזמין מנה, וכשסיים אותה רוצה עוד, ובאותה מסעדה, כדי להזמין עוד צריך לעמוד שוב בתור, ולשלם, ולקבל פתק, ולעמוד בתור אחר, ששם הוא מקבל את פיתו עם התוספות שהוא בוחר וכו', שיש בזה טירחא- א"כ יצטרך לברך שוב המוציא, אפילו שהלחם השני היה באותו חדר בו הוא סעד בראשונה? האם הדברים נכונים?

תשובה:

יתכן מאוד כדבריך. אלא אם כן זה דבר שכיח שבסוף מחליטים שכן רעבים עוד ומבקשים משהו נוסף, הכל לפי הענין… סביר שבדרך כלל לא צריך לברך שוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כבודו כתב "אלא אם כן זה דבר שכיח שבסוף מחליטים שכן רעבים עוד ומבקשים משהו נוסף", והרי גם לרצות עוד לחם הוא דבר שכיח, שהרי דרכו של אדם להגרר מאכילה לאכילה וכו' ובכל זאת אם יש טירחא להביא עוד מנה [מהחנות] צריך לברך שוב? וא"כ מה הנפק"מ אם שכיח הדבר?

  2. שכיח שרוצים עוד לחם אבל לא שכיח שמביאים מחוץ לבית… במסעדה זה מצוי שלכתחילה מזמינים קצת ואחר כך רואים…

  3. השאלה היא האם עצם העובדה שיש טירחא להזמין פעם שניה לא מוכיחה שהוא נמלך, וא"כ אה נפק"מ אם מצוי שעושים כן?

  4. הכל לפי הענין, קשה לקבוע בזה מסמרות… נראה לי שבדרך כלל זה לא נחשב נמלך. נראה לי שמקובל לאכול בשלבים גם במסעדה כזו שיש טירחה. האוכל יקר ולכן מזמינים בזהירות…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל