מתנות לאביונים – לחץ כאן

טלטול פלאפון לא כשר בשבת

שאלה:

ידוע מה שכתבו הפוסקים שאפשר לטלטל את הטלפון הנייד בשבת ע"מ שלא יפריע לו הרעש שלו כאשר הוא מצלצל… וזה נחשב לכלי שמלאכתו לאיסור שלצורך מקומו מותר.
רציתי לדעת האם טלפון נייד שאינו כשר (שיש לו אינטרנט פרוץ) האם בכל אופן הוא מוקצה בשבת, ולכן אסור לטלטלו בשבת אף אם זה מפריע לו, או שאין הבדל בזה ?
כמו כן רציתי לדעת האם אחד שכל השבוע משתמש בפלאפון רק להסתכל בשעה, ורק מידי פעם משתמש להתקשר האם זה הופך את המכשיר לכלי שמלאכתו להיתר ?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

1. במכשיר יקר יותר כמו אייפון משוכלל שעולה לפעמים כמה אלפים, יש לחשוש שהוא כבר נחשב מוקצה מחמת חסרון כיס [גם מוקצה מחמת מיאוס, אבל זה כבר ענין של השקפת עולם…], ואסור לטלטלו גם לצורך גופו ומקומו.

2. מה שמשתמשים בו כשעון אינו רלוונטי, כיון שהמסך כל הזמן כבוי, וכדי להשתמש בו כשעון יש להדליקו, כלומר השימוש בו כרוך באיסור, וממילא הוא מוקצה, לפחות כלי שמלאכתו לאיסור.

Join the Conversation

7 Comments

  1. יש מכשירים כשרים כמו הנוקיה הידוע (נראה לי 508) שהמסך תמיד דלוק ואפשר כל הזמן לראות את השעה בלי ללחוץ על שום כפתור, האם באמת זה יחשב לכלי שמלאכתו להיתר, כנ"ל ?

  2. עוד יש לדון דאף אי נימא שמותר יהיה לטלטל לצורך מקומו כיון שנחשב לכלי שמלאכתו לאיסור, אך יתכן לאסור מטעמא אחרינא שבתזוזת הפלאפון משנה את קליטתו מהרשת, שכן פעמים הרשת מתגברת ופעמים שהיא נחלשת, ודבר זה יכול לשנות גם את הסימונים שעל גבי המסך שמספר הקווים שם מראה את רמת הקליטה ?

  3. אם זה עיקר שימושו, יתכן, אבל אינני מכיר אדם שישא עליו טלפון שעיקר שימושו לשעון… זה שמביטים יותר מבשעה ממה שמתקשרים לא מספיק כדי להגדיר שימוש עיקרי, שימוש עיקרי זה היעוד המרכזי.

  4. נכון, אף שזה לא בטוח פסיק רישא, ויתכן שזה גם גרמא, וגרמא בפסיק רישא ועוד באיסור דרבנן, הגרש"ז אויערבך התיר. אף שיש מחמירים. [פתיחת מקרר מהישנים בשבת, בחדשים לכל הדעות צריך התקן שבת]

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל