לתרומות לחץ כאן

שליח שהעביר הלוואה ללא הגבלת זמן

שאלה:

בס"ד
חתן ביקש מחמיו הלוואה לשבועיים, לצורכי נישואי בנו/הנכד, אמר שהוא אמור לקבל סכום כזה מעבודה שעשה.
הבעל נתן לאשתו סכומים גדולים כמתנה לחתן ולבת ואף דאג להרבה אנשים שיתנו לו כספים, בנוסף נתן הבעל סכום של כסף גדול לתת הלוואה לחתן והזהיר אותה שאת הכסף הזה היא תיתן כהלוואה ובתנאי שיבטיח שעד 30 יום ישיב את ההלוואה. ואם אינו יכול להשיב שלא יקח.
האשה לא עשתה את התנאי וחלפו כבר כמה חודשים וההחזר אינו נראה באופק.
הדבר גורם למחלוקת עצומה בין בני הזוג . האשה אומרת שבכוונה לא אמרה לחתן את התנאי (למרות שהוא מועד על כך שמבטיח ואינו עומד בהבטחות שלו בענייני כספים).
הבעל פגוע מכך קשות וטוען שעל אשתו לבקש את סליחתו על כך שלא התנתה את התנאי לפני נתינת הכסף. ושעליה לפעול מול החתן להשיב את הכספים (מדובר בסכום גדול).
האשה טוענת שלא עשתה שום דבר ואינה צריכה לבקש מחילה מהבעל ואינה מוכנה לפעול להשבת הכספים מהחתן. ואף מזלזלת בבעלה על כך שהוא בכלל מבקש את הכספים.
כתוצאה מכך נוצרים וויכוחים מרובים בניהם עד כדי כמעט פירוד בניהם.
השאלה: האם נכון שהאשה טעתה ושעליה לבקש את סליחתו של בעלה.
וכמובן לפעול להשבת הכספים מול החתן המועד. מדובר בחתן שכבר כמה שנים הוריו מסרבים להיות איתו בקשר הגלל סיבה דומה, ועוד הרבה בעלי חובות סובבים סביבו.
עצה: מה יעשה הבעל בכדי למנוע פירוק הבית והתרסקותו.

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה אם לא הוקצב זמן עבור ההלוואה חייב הלוו להחזיר את ההלוואה אחרי שלושים יום, כדין סתם מלווה שלושים יום.

האשה היא שלוחה להעביר את הכסף והייתה צריכה לפעול כפי התנאים שהקציבו לה. וכאשר עברה על התנאי לא פעלה כדין, אולם אין עליה חובה לפעול בפירעון החוב כיון שאי התשלום לא מגיע בגללה ויכולים לדרוש ממנו עכשיו את הכסף.

כמובן שכל זה תשובה הלכתית בדיני ממונות. אבל מאוד חבל שיש מריבות ופגיעה בשלום בית בגלל זה, ועד כדי ריסוק הבית רח"ל. למרות שמדובר בסכום גבוה יש לעצור את המריבות ולבנות את הבית ושום סכום כסף לא שווה לפירוק בית. הריסוק של הבית שלכן עלול רק להרוס לביתכם את השלום בית שתתלה את האשמה בבעלה. צריך לראות איך למחול אחד לשני ולהגיע להבנות הדדיות ולבנות ולא להטיל אשמה אחד על השני.

מקורות:

סתם מלווה שלושים יום – שו"ע חו"מ סימן עג סעיף א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל