לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חלה קפואה שנמצאת במעמקי המקפיא

שאלה:

שלום וברכה
אדם בשבת רוצה להוציא חלה קפואה שכדי להגיע אליה עליו להזיז בשר קפוא הצידה ובכך מפלס דרכו אל החלה הנכספת.
אם הולך לפי הרב משה פיינשטיין, אין היתר לטלטל בשר קפוא כלל, לפי הרב אליישיב והרב שלמה זלמן אפשר רק בשעת דחק לטלטל בשר חי (כגון מצב שבו המקפיא התקלקל ורוצה להעביר את הבשר למקפיא של השכנים), לפי הרב עובדיה זצ"ל והילקוט יוסף, ההיתר של השו"ע לטלטל בשר חי נותר כמות שהוא גם בימנו ויכול בשופי, ולפי הרב וואזנר אין שום היתר לטלטל אפילו אם המקפיא התקלקל.
כעת אדם עושה חשבון ואומר אני אעשה טלטול מן הצד(טלטול בשינוי) כגון לקחת מטאטא ועם מקל המטאטא להזיז את הבשר הצידה אלא שאז מסתבך עם דעת הגר"ז שרואה בכך ידא אריכתא ולא מתיר טלטול מוקצה מחמת גופו בכזה אופן שהרי לדעת הגר"ז העושה כן כאילו טלטל בידו ממש.

אז מה יעשה אדם בן אשכנז בכזה אופן?

תשובה:

למעשה כשאין ברירה יש לסמוך להקל, ראה בס' ארחות שבת םרק יט הערה קנז בהרחבה רבה. אגב תמוה בעיני התפיסה שלך שאם הרב עובדיה סובר כצד מסויים שנתון במחלוקת בין פוסקי זמנינו, אזי בגלל שהרב עובדיה הוא ספרדי, ספרדים יכולים להקל בשופי, ואשכנזים, כיון שהרב אויערבך מה לעשות היה אשכנזי, נדפקנו… זו לא הסתכלות נכונה, דברי הגר"ע יוסף במקרים רבים כמו כאן אמורים גם לאשכנזים וכנ"ל להיפך! לכן, מי שאין לו רב מובהק ממש, מצוי באותה שאלה בין האוסרים והמתירים.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. זה לא שאני סובר שאם הרב עובדיה זצ"ל הוא ספרדי אז זו העובדה מתירה לספרדים.
    אלא אני חוזר ואומר שבתוך עמי אנכי יושבת, ודיברתי על זה עם כבודו מספר פעמים ואני שב ואומר, שכיום יש בערך 80-90% מבני ספרד (מאלה ששומרים תורה ומצוות) שהולכים לפי דעת הרב עובדיה זצ"ל בפסיקותיו וקיבלו אותו כפוסק להולכים לאור פסיקותיו!!
    וזו הסיבה שמקום שהרב עובדיה התיר אפשר לומר כמעט באופן גורף שלספרדים מותר!
    אנא רד לסוף דעתי, לא בגלל שהרב עובדיה ספרדי אלא בגלל שבני ספרד ב50 שנים האחרונות קיבלוהו כפוסק.
    הפוסק של הדור. ללא כחל וסרק.

    ואגב זה אומר שיחששו למשל להשתמש בתבנית אלומיניום חד פעמית שמיוצרת בחו"ל ללא הטבלה אפילו שימוש אחד ויחיד! וזה אומר שלא יביאו קוסם להופעה של הילד שלהם ליום הולדת אפילו אם הקוסם מגלה חלק או את כל הטריקים! וזה אומר שלדעתם הנשים שלהם צריכות לברך 100 ברכות בכל יום כדין האנשים! וזה אומר שלא יאכלו מאכל שנכנס לבית הכסא אפילו היה שניה בודדת בחדר בית הכסא ואפילו היה עטוף כולו! וזה אומר עוד הרבה דברים!

    ללכת עם פוסק זה גם היתרים וגם חובות לא רק קולות!

  2. מי שיש לו רב קבוע מובהק אין כל בעיה, אבל זו לא אמירה גורפת וגם אני בתוך עמי יושב, להרבה מאוד ת"ח ובני תורה אין רב מובהק מסויים לא אשכנזים ולא ספרדים. אבל אין לי ויכוח עם הדבר הזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל