לתרומות לחץ כאן

ברכה על ענבים ללא גרעינים / כדור מציצה לגרון

שאלה:

א. ראיתי שהגר"ח מבריסק לא בירך בפה"ע על ענבים בלי גרעינים. וראיתי שמביאים כמה נידון בזה בשדי חמד שהאריך בזה. מה קיי"ל בזה להלכה?
ב. כדורי מציצה לגרון וכד' שיש להם טעם. האם מברכים עליהם שהכל. ראיתי מהגרש"ז אויערבך שתרופה שמעורב בה טעם לא מברכים [כמו סירופ] מצד שני ראיתי שכן כתב שאם יש ציפוי מתוק כן. לא כ"כ הבנתי מה למעשה?
ג. בן תורה ששנים הרבה אחרי חתונתו. מנסה להיזכר בהליך הקידושין. והוא זוכר שלא קנה בעצמו את הטבעת. כמעט בוודאות שביקש מהוריו שיתנו לו אותה במתנה. אבל לא זוכר האם הם שילמו על הטבעת בצ'ק או באשראי או במזומן. לא זוכר גם אם הקפיד שדווקא אביו יקנה לו את הטבעת. האם ראוי שיקדש שוב את אשתו בפני עדים עם כתובה וכד' [אשמח למקורות וטעם]

תשובה:

שלום וברכה

1. שמועה זו אמורה לגבי ענבים שמטבעם גדלים בלי גרעינים, וסבר שאו שהם בוסר או שהם מין אחר, אבל לענבים המדוברים בתורה יש גרעינים. אבל הדבר ברור, וכן הובא בס' נתיבות הלכה חלק לה עמ' 301 מהגר"מ פיינשטין, שהכל מדובר במין כזה שגדל מטבעו ללא גרעינים, אבל מה שמצוי היום, שפשוט לקחו מין רגיל שענבין והינדסו אותו, כמו שעושים היום לכל הפירות, אבטיח ועוד, וגרמו לו להיות חסר גרעינים, זה לא מפקיע ממנו את תוארו ודינו כענב לכל דבר וענין.

2. כאשר מדובר ממש כסוכריה זה שונה מסירופ, ונראה פשוט שיש לברך.

3. השאלה הכי בסיסית של המסדר קידושין תמיד זה האם הטבעת שלך וכו'… אין כל מקום לערער עכשיו על קידושין שכבר נעשו, ככל שאתה לא זוכר שהיה לא בסדר, ובודאי יש לסמוך שנעשו כדת וכדין והכל בסדר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *