לתרומות לחץ כאן

פניות למשטרה במקום לבית הדין

שאלה:

אשתדל לתמצת: לפני כשנתיים זוג (חרדיים בני תורה) מוכר בשכונתינו והורים למספר ילדים החלו בהליך גירושין. התפרסם שהאשה התלוננה על הבעל באלימות מסוגים שונים ופנתה למשטרה שעצרה אותו ליום אחד ופתחה תיקים נגדו. היום כל התיקים סגורים בלא כלום (בצדק או שלא אין לנו יכולת לדעת בודאות). גם תביעת מזונות הגישה נגדו בבית משפט. בתחילה אנשי הקהילה התנגדו למהלכים אלו, אך היא קבלה סוג של תמיכה מרב מסויים (מן הסכמה שבשתיקה וחיזוק, למרות שאמר לכמה אברכים שלא התיר לה לפנות לבית משפט..) היא מקבלת עזרה ותמיכה מאיתנו כשכנים בעיקר כדי לעזור עם הילדים. במשך השנים שעברו עיקר הסכסוך שנותר הוא על הסדרי הראייה, כיון שהבעל גר בסמיכות לשכונה, פוגש את הילדים פעמים רבות, וגם הם הולכים אליו גם ללא אישור לפעמים וכבר עשרות פעמים הגישה נגדו תלונה בשל הפרת הסדרי ראייה וכל פעם חוקרים אותו וכמה פעמים עצרו אותו ל24 שעות, היא טוענת שהוא מסוכן לילדים, ומספרת סיפורים מסמרי שיער. עם זאת למרות שקשה לדעת עם מי האמת, לא נראה סביר שהוא מסוכן לילדים כשבמשך שנים רבות הוא היה נמצא איתם חלק גדול משעות היום, והילדים גם בגיל למעלה מגיל עשר אוהבים ורוצים ללכת אליו. [גם היא בשנים עברו ספרה כמה פעמים לשכנות כמה הוא אבא מסור וכולי..] והנראות שלהם כמשפחה לא הסגירה שום מצב בעייתי וודאי שלא קיצוני. הבחירה של רוב השכנים לעזור לה עקב המצוקה שהיא משדרת, עם זאת הנסיונות להניאה מלפעול בקיצוניות רבה כ"כ לא צולחת כלל. היא תמיד מנופפת בשמו של אותו רב שלדבריה התיר לה ללכת למשטרה. (מה שהוא הכחיש כמה פעמים עם זאת לא תמיד בצורה נחרצת.. ) האם יש היתר כלשהוא ללכת למשטרה על "הפרות" הסרי ראייה כשהילדים נפגשים איתו (מדובר על שעה עד כמה שעות בדר"כ..) שלא בהסכמתה, ומחוץ להסדרים בחוק. [הם לא מספרים לה שהולכים אליו אבל היא מנחשת כמובן ומזמינה את המשטרה] הסדרי ראייה שויוניים לא מתקיימים ועדיין בדיונים לצערינו. האם עלינו להפסיק לעזור לה, כל עוד היא ממשיכה לפעול כך, למרות שדי ברור לנו שהיא לא תפסיק גם אם ננתק איתה קשר. אולי יש לכבוד הרבנים גם עיצה בעניין הכאוב הזה. נ.ב אנשים טובים ניסו כבר כל דרך לגשר. ורק העניין הזה לא בא על פתרונו ורק מחריף. לדבריו לאברכים בשכונה, למרות שהוא יכול לבקש מהילדים שלא לבוא אליו, אבל הוא מתגעגע לילדים ולא רואה אותם רק כמה שעות פעמיים בשבוע הוא לא מסוגל שלא להיפגש איתם כשהם כבר באים אליו..

תשובה:

שלום וברכה

אין מקום לסייע לה לפנות למשטרה, ויש להוכיח אותה על כך. אם יש דיון בבית הדין, הרי ששם גם ניתן ללבן את הנושא של הסדרי הראייה. אני לא יכול לקחת אחריות על הנעשה בלי להכריר היטב, אבל לא נשמע שיש כאן עילה אמיתית, יותר נראה שהיא מוכנה להחריב את הילדים ולהזיק להם ובלבד שתצער אותו, ולזה אין לסייע. לכן יש לסייע לה בכל מה שהיא צריכה בטיפול בילדים, למה לא? אין לנתק קשרים, מסכנים הילדים… אבל אין לתמוך בה בשום אופן בשום פעולה שהיא עושה מעבר להתנהלות מול בית הדין.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה. "להוכיחה על כך" איזה איסור יש בדבר האם האיסור של הידוע של "ערכאות" ושל "מוסר"?, או כיון שמדינה יהודית והחוקים אינם חוקי גויים של רשעות כמו בזמן חז"ל אין איסור כזה. ואם כן איזה איסור עדיין ישנו? מלבד שכנראה גורמת נזק לילדיה שזה לדבריה לא נכון והיא מצילה אותם. לכן אני צריכה תשובה הלכתית ברורה. ישר כוחכם.

  2. האיסור הברור של ערכאות, הרי ברור שככל שהנושא יכול להתנהל בבית הדין אין לפנות למשטרה ולבית משפט, זאת מלבד הנושא של ההצקות שהיא גורמת לו בעיכובים המשטרתיים ל24 שעות…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל