לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שבת – רק ליהודים?

שאלה:

בגמ' סנהדרין (סה:) מובא דו שיח בין רבי עקיבא לטורנוסרופוס הרשע לגבי יום השבת ואחת ההוכחות שר"ע הציג לאותו רשע שקברו של אביו נח בשבת. שאלתי היא מה שייך עניין מנוחה בשבת אצל גויים, ואם אצל גויים כך מדוע אצל ישראל שהיה מחלל שבת הוא נידון בגיהנם גם בשבת, האם דינו של גוי טוב חלילה משל יהודי?

תשובה:

אדרבה, המקום ממנו באת הוא ראיה להיפך מדבריך, הרי כידוע הגיהנום שובת בשבת, וגם הרשעים אינם נענשים ביום השבת, וזו הסיבה לאמירת ויהי נועם במוצאי שבת אחר ערבית, מחמת שהרשעים שבים לגיהנום. ובשבוע שיש בו יום טוב אינם שבים כל השבוע, כי הגיהנום אינו פועל לפחות משבוע שלם, ולכן לא אומרים ויהי נועם במוצאי שבת כיש חג באותו שבוע. כלומר אכן העולם עצמו הגשמי והרוחני גם שובתים בשבת, וזה המעשה בנהר הסמבטיון…

בהצלחה בלימודך.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. רבינו הטור כתב בסימן רצה שלמה אומרים ויהי נועם וסדר קדושה באריכות לפי שהוא זמן חזרת רשעים לגיהנם "ששבתו" בשבת. לפי זה מי שלא שבת שבת נידון גם בשבת עצמה. לגבי ויהי נועם כשחל יו"ט באמצע השבוע לפי דברי רבינו האר"י בכל מוצ"ש צריך לומר ויהי נועם אפילו שחל יו"ט באמצע שבוע או שכולו חול והוא עפ"י הסוד וכך נוהגים הספרדים.

  2. זכורני מפורש כך בחז"ל אם כי לא זכור לי מקומו שמי שלא שומר שבת בעוה"ז לא זוכה למנוחה ביום השבת בעולם העליון (יתכן שזה על הפסוק "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" שהכוונה לאש של גהינום ששובת לכולם אלא שהרשעים ע"י שמחללים את השבת הרי שהם מבערים אותו גם שם בעבורם) וכך גם ישנה שמועה שהגהינום שובת לכל אדם לפי הזמנים שהקפיד כאן. ואם הוא היה מהמאחרים לבוא אל השבת וממהרים לצאת הרי שגם שם יקבל זאת ואילו אם הקפיד על זמן ר"ת הרי שגם שם ישהו איתו עד אז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל