מתנות לאביונים – לחץ כאן

שאלות של תורם גדול לצדקה

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

תורם גדול שדיברתי עמו, הביע דאגתו על עניני זמנינו. ובאתי לברר את זה, שיש כמה מאלה שלפע"ד יש טעות בהם.

1- לגבי מה לימוד הראוי ולי מי ועבודה.
סיפר לי כמה סיפורים שאנשים שבאים לבקש ממנו עזרה כספית, וכמה פעמים שתמהה מאוד על המקרים ואיפה הוראה שעל פי שכל הישר. אחד מהם סיפר שבא סבא של בחור שלומד או בכולל או ישיבה (לא ברור לי) שהוא זקן והיה מדי קשה לו ללכת ובא לחוץ להארץ לגבות כסף למען נכדו כשי שלימד תורה. ותהה מאוד כיצד הבין או הנכד עושה עוולה כזה לשלוח לחו"ל אדם קשיש שיכולת הליכה שלו לא כ"כ טובה לגבות לו כסף? לפי דעתו היה לו להבחור לעבוד ואל יטרד הסבא, זהו בושה וחסר איכפתיות לאנשי משפחתו. וכאלה כמה סיפר, שלהרבה מהם היה נראה שעל האיש לעבוד ובמקום לצפות ישועה מן צדקה ושבני המפשחה (ילדים האשה) לא יסבלו בעבורו ותורתו.

ואף ויכלנו ללמוד לצד הזכות שאולי סבא מסר נפש בעצמו מפני שממש רוצה שיהיו לו אנשים בני תורה מ"מ מה נאמר אם זו לא המציעות, שלפי סיפורו היה נראה שכך הדבר.

ועל זה גם סיפר שכבר דיבר כמה פעמים עם ראש ישיבה של מוסדות אף שכותב צ'קים להם גבוהים מה הם מכינים התלמידים לעשות לפרנסה כשיגיע הזמן דהיינו כשיהיה הרבה ילדים ואין יכולת האשה לעבוד או לא יהיה מספיק, ותמיד מקבל תשובה שיש ללמוד עוד ולא ענו לו על זה.

וגם לא מבין מדוע אומרים לכולם ללמוד כשיש אנשים שלא שייך כ"כ לזה ובסוף נמצאים כמה זקוקים לצדקה וגם לא נעשו ת"ח.

אמרתי לפע"ד שלכל אחד יש לשאול רבו ולא יאמרו לו לא לעבוד, שאם יש צורך או לא מצליח שיעזרו לו למצוא אופן כשר לפרנסה ולסדר סדר לימודים יום יום למי שעובד.

בקיצור לא נראה שמתאים לכולם היום ללמוד הרבה שנים והיה נראה ללמוד עד גיל מסוים ואז לרכוש מקצוע ולהיות אחראי ולפרנס אנשי ביתו בכבוד (לא צריך להיות עשיר) וללמוד הכמות זמן שאפשר שלא היה כזה שהיו רק לומדים ואינו נכון לפי דעתו.

לזה לא נראה שכ"כ מדויק שבגמרא היו אנשים שהיו לומדים ואפילו אמור למעט בשכורה ועשה תורתך קבע.

מ"מ אשמח לקבל חוות דעת על זה. הוא לא הראשון, שמעתי זה מכמה בעל צקדה גדולים כאן ולא שלא רוצים לעזור חלילה שהאמת שעוזרים הרבה אבל דואגים שנראה להם שחסר הדרכה לאנשים לכיצד יעשה ניהול החיים ולימוד כדי לא לזקק לצדקה.

2- גבי ענין צמונת נשים שלא מפרסמים במגנים ואתרים חרדים, שטענו לי שלא היה כזה בעבר ואנשים היום מגזימים מאוד בדברים ויוצא חומרא אחר חומרא ולאן זה יגיע? אומרו שאז יגיע להשפקה כמו כת של נשים שלובדות בגד ערבי שמכסה את הכל שקורים בורקא, וזה לא היה המסורת ואין הקפדה. טענתם היא שאם האשה לובשת בציניעות מה הבעיה?

לפע"ד מה שיש בש"ס וש"ע אבן העזר הוא שהענין של הירהור, שמי יודע איזה אשה יגרום הרהור לכן סברו לא לפרסם תמונה כל ע"פ לא פלוג, וגם יש סצך ממה שכתוב ספר איוב ומובא בש"ס שאסור להביט אפילו בפנויה מה סיבות שאמרנו.

וגם שאלו על ענין זה, ואם יש בעיה מדוע שולחים קורות חיים של שידוך עם תמונה?

לפע"ד יש שלא שולחים ויש ששולחים אבל שונה כאן לגמרי שהעינן של מראה האשה למי ש מחפש שידוך זה לא אסור כיון שיכול להביט בה אף בחיים לראות אם יש פגם אם מצאה חן כדי להתחתן עמה וזה לא הבטה ללא מטרה, שזה יכול להביא לידיד הירהורים לא טובים ובעל כח האדם להביאו על ישיש קרי בלילה והמציעות יוכיח לאנשים זה, מעשים יום יום לכמה שקורה להם זה משום חסר שמירת הענים.

מחפשים האמת וחוות דעת ברורה מן רבני גאוני עולם מבית מדרש חשוב זה.
תודה ברכה הצלחה ושלם

תשובה:

שלום וברכה

ננסה לענות בקצרה על שלושת הנקודות החשובות שהעליתם.

1. הריני להבטיחך נאמנה, הנכד לא שולח את הסבא הזקן, אני גם לא בטוח שהוא יודע שסבא שלו אומר לכולם שהוא אוסף לו… הסבא כנראה אין לו פרנסה, והוא כנראה גם התרגל לאסוף מאז חתונות הילידם וקשה לו להגמל מזה, כי באמת זה כסף יחסית קל למי שמצליח, רק הוא חייב לספר משהו, ולכן אני מאמין שהוא גם באמת מביא חלק מהכסף לנכד, אבל זה לא הנכד שולח אותו, בטוח בטוח ואני גם מכיר סיפורים כאלו…

2. לגבי ההדרכה לאנשים, זה ממש לא מדוייק, באופן כללי, אנשים נורמטיביים ברי דעת שיש להם אחריות לעצמם, לא מתפרנסים מכספי צדקה נקודה! הם חיים מעט בצימצום זה נכון, מתמסרים ללימוד, אבל האשה עובדת, הבעל מביא מילגת כולל, וחיים בצורה מכובדת ולא על ידי קיבוץ נדבות. אנשים שמקבצים נדבות זה שני סוגים: א. אנשים שלא יודעים להסתדר, וזה לא קשור להשקפת עולם, אלא לבעיה מסויימת בהתנהלות, או בסגנון החיים, אנשים מהשוליים של החברה. כמובן מצוה גדולה מאוד לעזור להם, כי הם באמת בעלי משפחות ומתקשים להתמודד, אבל זה לא קשור לנושא של לימוד בכולל. ב. אנשים שמחתנים ילדים. שוב, רוב האנשים לא מגיעים לקיבוץ נדבות, זה רק סגנון מסויים של אנשים, או אנשים שבאמת נתקעו ונפלו. לאנשים אלו לפי מצב החיים בארץ בנישואי הילדים לא יעזור עבודה, מדובר בסכומי עתק שלא בידם כלל. ומצוה לעזור להם.

יחד עם זאת, ודאי שיש הכוונה, ומי שאינו מסוגל ללמוד כל היום יוצא לעבוד, אם במשהו תורני כמו כתיבת סת"ם או עבודה עם נוער או כל דבר אחר, ואם בעבודה מקצועית טובה, יש המונים כאלו, לא כולם אברכים. אני מסכים שיש אנשים שלא מתאימים ולא יוצאים, אבל העולם הוא אף פעם לא יכול להיות מדוייק לגמרי, ואם רוצים לחנך למשהו אף פעם אי אפשר לדייק כחוט השערה לגבי כולם…

3. לגבי תמונת אשה בפירסומת, ברור לכל מבין שאשה שמצטלמת לפירסומת מצטלמת במיטבה, הכי יפה שהיא יכולה להראות… ברור שמעבר לכך שזה גורם הרהורי עבירה, זה גם סותר לחלוטין את צניעותה של בת ישראל וכל כבודה בת מלך פנימה, אשה לא נועדה למשוך ביופיה אנשים אחרים. לומר שאם כך השלב הבא שאשה תלך כמו באיראן זו דמגוגיה… נשים הולכות יפה מאוד, אדרבה ההתמודדות של המחנכות זה על הצניעות ולא להיפך… הכל בסדר מבחינה זו…

ברכה והצלחה, תסביר לו את הדברים, שיתן צדקה בעין יפה, כי מי שמגיע אליו באמת מצוי במצוקה.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל