לתרומות לחץ כאן

הפסיק באמצע שמונה עשרה – האם חוזר ומתפלל?

שאלה:

האם כשאדם עושה הפסק באמצע שמו"ע הוא מחוייב לחזור על התפילה?

תשובה:

שלום וברכה

זו שאלה מאוד מורכבת, זה תלוי מדוע הפסיק ולכמה זמן:

לדעת השו"ע בסי' קד, אם הפסיק ושהה בהפ]סק זה כדי לגמור את התפילה כולה, חוזר לראש התפילה. שהה פחות מכך, אם שהה מעט עד שאינו יכול לגמור אפילו ברכה זו שהפסיק בה, חוזר למקום שפסק, ואם שהה כדי לגמור את כל הברכה, חוזר לראש הברכה, ובשלוש ראשונות לראש התפילה. בשלוש אחרונות – לראשן. כך מנהג בני ספרד.

לדעת הרמ"א ומנהג בני אשכנז, רק אם שהה מחמת אונס, וגם שהה כדי לגמור את כולה, חוזר לראש. לא שהה כדי לגמור את כולה, חוזר למקום שפסק ולא לתחילת הברכה. שהה שלא מחמת אונס, ושהה כדי לגמור את כולה, חוזר לתחילת הברכה שאחז בה, לא שהה כדי לגמור את כולה חוזר למקום שפסק.

מה שכתבנו במנהג הספרדים הוא על פי שו"ת יביע אומר ח"ג סי' י, אמנם הבן איש חי פ' משפטים סעי' ח נקט כדעת הרמ"א.

מקורות:

ראה שו"ע סי' קד סעי' ה ובמשנה ברורה וכף החיים שם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה על התשובה המהירה אך ככל הנראה השאלה לא בוארה כל צורכה. השאלה היתה לא באדם שהפסיק בשהיה אלא בא' שעשה ממש הפסק בדיבור. האם בכזה מקרה יצטרך לחזור לראש

  2. שאלתי כי בדידי הווה עובדא….

    בליל אמש – ליל ר"ח באמצע מעריב כשסיימתי ברכת מודים נזכרתי שלא אמרתי יעו"י וחזרתי לרצה. לאחר התפילה בדקתי במ"ב וראיתי שזה היה הפסק אז חזרתי על שמו"ע… כעת מתברר שנהגתי פעמיים שלא כשורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל