לתרומות לחץ כאן

לתבוע מהנתבע הוצאות בגין הליכה להוצל"פ

שאלה:

תבעתי אדם בבית הדין
בית הדין פרס לו את החוב ונתן לי שיקים.
השיקים חזרו ופניתי להוצל"פ
האם מותר לי לקחת בהוצלפ את הוצאות עורך דין וכן ריביות?

תשובה:

שלום וברכה,

עדיף היה שהייתה מבקש היתר מבית דין לפנות להוצל"פ. בדיעבד שלא ביקשת יש לראות את מעשיו של הנתבע כסרבנות, ולכן מותר לך לגבות ממנו הוצאות עו"ד והוצאות משפט. אבל אסור לך לגבות ריבית – האיסור ריבית קיים ולא הותר גם במקרה זה.

בהצלחה.

מקורות:

לפי הלכה ההוצאות של ההוצאה לפועל מוטלים על התובע ולא על הנתבע. אולם אם הנתבע סרבן בית דין – מסרב להגיע או מסרב לקיים את פסק בית דין, מותר לתובע להוציא גם הוצאות עו"ד. אולם אסור להוציא את הריביות. במקרה שלך היה לך לפנות לבית דין והם יתירו לך לפנות לערכאות ודינו כסרבן שההוצאות על הנתבע. אולם בדיעבד שלא חזרת לבית דין, אך מאחר והיה פסק דין והצ'קים חזרו והנתבע לא מתנצל על חזרת הצ'קים והוא קיבל התראה מהוצל"פ נחשב לסרבן ואפשר להקל לדרוש שכר עו"ד.

הוצאות פתיחת תיק והוצאות משפט

הש"ך בסימן קו ס"ק ב כתב שהוצאות הזמנה לדין מוטל על התובע, ולכן לא יוכל לדרוש את ההוצאה הזו מהנתבע – גם אם הנתבע התחייב בדין. הש"ך נתן טעם לדבר, משום שהוצאות הזמנה לדין הם לטובת התובע, ולכן לא יכול לדרוש שהנתבע ישלם על כך. ומכאן יש ללמוד שתובע שזכה בדין לא יוכל לדרוש הוצאות פתיחת תיק והזמנת הנתבע לדין.

ייצוג משפטי של עו"ד או טו"ר

הש"ך בסימן יד ס"ק י הביא את דברי הים של שלמה (ב"ק פרק י סימן יד), שאם שלח שליח שיגבה את חובו מהלווה, או ששלח שליח שידבר עם הלווה, הוצאות השליחות מוטלים על המשלח – המלווה, ולא על הלווה. ייצוג משפטי שווה לדברי היש"ש ששלח שליח לדבר עם הלווה, וכשם שהוצאה זו מוטלת על המלווה, כמו כן תובע ששילם על ייצוג משפטי לא יוכל להפיל את ההוצאה על הצד שהפסיד בדין. וכן כתב בשו"ת מהר"ם בריסק חו"מ סימן ט אות ב.

הוצאות שנגרמו בגלל הוצל"פ

היש"ש הוסיף וכתב שגם שכר שליחות לגבות את המעות מוטל על המלווה, ולכן תובע שזכה בדין ופונה להוצל"פ, לא יוכל להוציא מהנתבע יותר מעבר לנקוב בפסק דין, וכל ההוצאות הנלוות כדי להוציא דרך ההוצל"פ מוטלות על התובע בלבד.

אם הנתבע סרבן לדין מבואר בשו"ע סו"ס יד שיכול לתבוע את הנתבע בהוצאות שגרם לו מחמת סרבנותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל