לתרומות לחץ כאן

טיפות חלב שנפלו על עוף בתבנית

שאלה:

שלום,
שאלתי בעבר אבל מבקש לחדד.
על השיש במטבח ישבה תבנית זכוכית ובה חלקי עופות בהרבה רוטב כאשר העופות שקועים ברוטב אבל בולטים קצת החוצה. התבנית הייתה מכוסה אבל בצידיה טיפה פתוחה.

בישלנו בכיריים מאכל חלבי. בשלב מסוים הרמנו את המכסה והעברנו מעל התבנית עם העוף וטיפות שהתעבו על המכסה טפטפו על כל התבנית (כאמור כמעט כולה מכוסה אבל אולי בצדדים שקצת היה פתוח גם נכנסו טיפות. כמו כן אולי טפטפו טיפות גם על הידיות מהתבנית זכוכית).

לא ידעתי מה לעשות עם התבנית והשארתי אותה ככה.

לאחר הרבה שעות לקחו את התבנית הזו (מבלי לערבב. כמו שהיא עם אולי הטיפות שטפטפו בצד) וחיממו אותה בתנור והוציא חלק מהעופות והרוטב לאכול (מה שגרם לקצת ערבוב).

1. האם צריך לזרוק את חלקי התבשיל שהיו בצדדים שאולי טפטפו עליהם טיפות?
2. האם כעת ניתן לאכול מהתבשיל?
3. האם צריך להכשיר את התבנית?

תודה רבה לכם ויישר כוח!

תשובה:

אם אותם חתיכות בשר היו קרות כבר, די לקלוף מהן כדי קליפה במקום שיש חשש שנפלו הטיפות והשאר מותר, ואם גם הבשר היה רותח, צריך שיהיה בחתיכה פי שישים, כיון שהיא מחוץ לרוטב, הבעיה היא שאם אכן הבשר רותח ואין פי שישים בחתיכה כנגד החלב, אזי החתיכה כולה נאסרת ועכשיו צריך שיהיה בתבנית פי שישים כנגד כל החתיכה כדי שהיא לא תאסור את שאר החתיכות כדין חנ"נ, אבל שוב, אם הבשר לא היה חם בחום שהיד סולדת די לקלוף מה שבצד.

לגבי התבנית, יש להכשירה. אא"כ הטיפות כבר לא היו חמות כשנפלו עליה. 

ראה פרטי דין זה בשו"ע סי' צא סעי' ד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שאלות נוספות באותו עניין (איני השואל הראשון)

    א. אם לא ניתן לדעת כמה נפל, האם בחם אפשר להתיר דבר כזה משום ספק ספיקא? (שמא לא נפל על העוף כלל, וגם אם נפל שמא יש פי שישים)

    ב. כשהעוף קר ולא ידוע אם נפל, אבל יש טירחה גדולה לקלף את כל העופות, האם אפשר להקל בזה משום שהוא ספק דרבנן? או שבכלל לא אומרים בזה ספק דרבנן?

    ג. על הצד שאפשר להשתמש בקולא אחת מהנ"ל מדין ספק, האם במקום שבודאי נפלה טיפה אחת לתוך התבנית אפשר להקל בכל חתיכה משום ספק , אם למשל מחלקים לאנשים שונים?

    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל