שאלה:
סעודה שהתחילה בערב ראש חודש, לפני השקיעה והסתיימה אחרי השקיעה,
א. האם בברכת המזון להוסיף יעלה ויבוא?
ב. והאם יכולה הסעודה להחשב שנערכה לכבוד ראש חודש?
תודה וברכה
תשובה:
שלום וברכה
במקרה זה שאין תרתי דסתרי [בשונה מראש חודש במוצאי שבת שאז יש בעיה להזכיר גם רצה כמו בשבת וגם יעלה ויבוא כמו ראש חודש], אם המשיכו לאכול אחרי צאת הכוכבים, אומרים יעלה ויבוא בברכת המזון, ראה שו"ע ומשנה ברורה בסוף סי' קפח. ואם לא אכלו אחרי צאת הכוכבים, נחלק בזה הדעות בשו"ע ורמ"א בסי' סי' רעא סעי' ו, וראה בשו"ע הרב קפח יז שהמנהג שלא מזכירים יעלה ויבוא.
אמנם דעת הבן איש חי פרשת חקת שגם אם אכל בלילה תמיד הקובע הוא תחילת הסעודה ואין להזכיר יעלה ויבוא, ולדעתו דברי השו"ע הנ"ל אמורים רק בשבת ולא בראש חודש וראה יחוה דעת ח"ג סי' נה באריכות רבה בענין זה.
עיקר סעודת ראש חודש היא ביום ולא בלילה.
תודה רבה
כשהמשיך לאכול בלילה זה דווקא אם אכל כזית פת או לא משנה ואפילו לא פת?
תודה
לכאורה דוקא פת שזה גרם חיוב של ברכת המזון.
השאר תגובה