לתרומות לחץ כאן

החובה ההלכתית בשמירת המלצות של רופאים

שאלה:

רציתי לשאול אודות הסתכלות ההלכה על המלצות המתחדשות לפרקים בכל מיני ענייני בריאות. למשל ההמלצה הגורפת לעשות כושר מס' פעמים קצוב בשבוע. ההמלצות להמנע מלאכול הרבה בשר וכד' או למשל יש כיום הסכמה שלחמם אוכל בצלחת חד פעמית במיקרוגל זה מסוכן כי החומר מפריש כימיקלים בחום. וכד' עוד הרבה המלצות של דברים שחלילה יכולים להגביר סיכון לחלות במחלות בהמשך החיים ה' ירחם.
מצד אחד התורה חייבה על שמירת הגוף. מצד שני כמעט אין לדבר סוף, ומי שיקרא ספרי רפואה יגלה המון המלצות, חלקם ביתר חומרה וחלקם בחומרה פחותה וכו'.
האם מבחינת ההלכה חובה להשמע להמלצות כדי להימנע מסיכון.
האם גם אם לא חובה ראוי לשמוע להמלצות.
או שמבחינת ההלכה כל עוד לא נהגו המון העם להזהר, יש בזה שומר פתאים ה', ואין לאדם כל היום לעשות מזה "עסק" אלא בלשון העם "לזרום" ולהתנהג כמו כולם…
אשמח למקורות
תודה!

תשובה:

שלום וברכה

ברור הדבר שככל שאדם נוהג כדרך העולם, אינו מסכן את עצמו במה שלא מקובל, אבל אינו שומר מעבר למקובל, על זה נאמר שבמה שדשו בו רבים שומר פתאים ה'. אבל זה שלא מדובר בחיוב פורמלי הלכתי המוגדר כאיסור ומצוה, זה עוד לא אמר שכך חכם ונכון לעשות… ביהדות לא כל דבר הוא מצוה פורמלית, יש מושג גם שנקרא עבודת ה', והרמב"ם האריך מאוד לבאר שמכלל עבודת ה' היא שמירת גופו, ראה דבריו הארוכים בענין זה בהלכות דעות. ובכלל חלק מענין עבודת המידות הוא השמירה שלא לאכול כל מה שרק רוצים ומתי שרק רוצים ועד שכואבת הבטן וכו'… כך שבהחלט הנושא הזה הוא חלק מעבודת ה', וכל אחד ישתדל בזה כנטיית ליבו ונפשו ועל פי הבנתו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אבל יתכן שברגע שזה לא חלק מהמצווה של שמירת גופו, כי יש בזה שומר פתאים ה'. א"כ זה חלק מחובת הבטחון לבטוח שהרפואה בידי הקב"ה, ולא לעשות כל מיני טצדקי ולהיות כ"כ "דאוג" על בריאותו. וכמדומה לי שרוב גדולי ישראל לא השגיחו בכל מיני דקדוקים כאלה [מלבד דברים שברי ממש הנזק שלהם כמו סיגריות וכד']
    ידוע לי שהגראי"ל לא אחז מלעשות כושר [אלא א"כ מישהו שחריג וצריך יותר משאר בני האדם לזה]
    וכן נראה לי מנהג רוב הצדיקים שלא הקפידו על תזונה מאוזנת בדווקא וכד'. אולם אין אני יודע אם זה מחוסר ידיעה. או מגישה שאין צריך לדקדק בזה.
    האם אני טועה?

  2. כבודו מדבר על סיפורים כאלו ואחרים כשיש לנו רמב"ם שלם בהל' דעות… ברור שזו עבודה נכונה לשמור על גוף בריא, כמובן אין להשקיע בזה יותר מידי ולעסוק בזה כעיסוק עיקרי זה שגוי, אבל לשמור על תזונה בריאה, ולעשות הליכה טובה כמה פעמים בשבוע בערב או בבוקר לפני הלימוד, זה נכון וראוי לכל אדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל