לתרומות לחץ כאן

חלוקת נכסים של סבתא שלא השאירה צוואה

שאלה:

שלום,
סבתא של ראובן נפטרה ולא הניחה צוואה. מדובר בדירה וסכום כסף מסוים. יש לסבתא הזאת בן ובת (הבן הוא לא בכור).
אז איך מחלקים את מה שהיא השאירה אחריה על פי הלכה והאם לראובן שהוא נכד שלה מצד בת שלה מגיע גם משהוא או שהכל מתחלק בין בן ובת?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה כאשר יש בן ובת, רק הבן יורש את הכל – אלא אם כן יש צוואה או שהבן מוותר ומסכים לחלוק את הירושה עם אחותו.

בכל מקרה הנכד לא יורש אם הבנים חיים וקיימים. ורק אם הבן נפטר אז הנכד יורש את הסבא במקום הבן שנפטר.

בהצלחה.

מקורות:

שו"ע חו"מ סימן רעו: סדר נחלות כך: מי שמת, בנו יורשו. לא נמצא (לו) בן, רואים אם יש לבן זרע, בין זכר בין נקבה עד סוף כל הדורות, עומד במקומו ויורש הכל, לא נמצא זרע לבן, אם יש לו בת תירשנו. לא נמצא לו בת, אם יש לה זרע, בין זכר בין נקבה עד סוף כל הדורות, יורש הכל. לא נמצא לה זרע,  תחזור הירושה לאביו של מת. ואם אין אביו קיים, תחזור לזרעו שהם אחי המת. אם יש לו אח, יורש הכל. לא נמצא לו אח; אם הניח זרע עד סוף כל הדורות עומד במקומו לירש. לא נמצא לו אח ולא זרע ממנו, תחזור הירושה לאחות המת או לזרעה עד סוף כל הדורות. לא נמצא לו אחות ולא זרע ממנה, תחזור הירושה לאבי אביו של מת. ואם אינו קיים, חוזר לזרעו שהם אחי אבי המת, אם יש לו אחים או לזרעם עד סוף כל הדורות. ואם אין אחים לאבי המת, ולא זרע מהם, חוזרת לאחות אבי המת או לזרעה עד סוף כל הדורות. ואם אין אחות לאבי המת ולא זרע ממנה, חוזרת לאבי אבי אביו של מת. ואם אינו חי, מורישו לזרעו שהם אחי אבי אביו של מת או לזרעם עד סוף כל הדורות. לא נמצאו אחי אבי אביו של מת ולא זרעם, חוזרת לאחות אבי אביו של מת או לזרעה עד סוף כל הדורות. ועל זה הדרך נחלה ממשמשת למעלה עד ראובן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה!
    ומה כתוב בהלכה לגבי מקרה כאשר סבתא הניחה צוואה וכתוב בה שחצי דירה הולכת לבן וחצי שני לבת – האם בכוחה של סבתא לעשות דבר כזה?
    שוב תודה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל