לתרומות לחץ כאן

בצל שטוגן בסיר בשרי והאדים החמים פגעו במחבת חלבית

שאלה:

טיגנתי בצל בכלי בשרי בן יומו, ובעוד הסיר רותח הרמתי את מכסה הסיר, והיו בו טיפות במכסה והם נפלו לתוך מחבת חלבית, מה דין המחבת?? ואם יש חילוק בין הסיר הבשרי היה בן יומו או לא??

תשובה:

כיון שהסיר בן יומו יש להכשיר את המחבת, אם לא היה בן יומו, למנהג בני אשכנז דיני כבן יומו, ולמנהג בני ספרד יש בזה דעות חלוקות, דעת הגר"ע יוסף להקל בזה, ובבן איש חי פ' קרח מיקל רק במקום הפסד מרובה. על כך שזיעה דינה כממשות הדבר ראה סי' קח. וע"ע פמ"ג שפתי דעת צג,ד.

לפעמים האדים כבר לא חמים, אבל במקרה שלך נשמע שהיו רותחים.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שמתי לב שלא כתבתי טוב את השאלה.
    השאלה היא באופן שהסיר הוא פרווה, וטיגנו בו בצל שנחתך בסכין בשרי, וכשהרמתי את המכסה (של הסיר עם הבצל) נפלו טיפות לתוך מחבת חלבית. כך שזה לא משנה אם הסיר הוא בן יומו או לא, כיון שהנידון הוא לגבי האדים שנוצרו מהבצל עצמו.
    אשמח לקבל תשובה על שאלה זו.
    תודה רבה

  2. כל המקורות שכתבתם הם לגבי עצם הדין של דבר חריף האם אוסרים גם באינו בן יומו, כמבואר בשו"ע סימן צ"ו ובנו"כ שם. ובזה דעת המחבר בשיטה ראשונה להקל, ודעת הרמ"א להחמיר אפילו באינו בן יומו. (זה המקור של הבא"ח להחמיר באינו בן יומו בהפסד מועט, כיון שהשו"ע הביא בשם י"א את השיטה המחמירה, עיי"ש בכף החיים)
    הנידון שלי הוא לגבי זיעה שעלתה מבצל שנחתך בסכין בשרי בן יומו (או שאינו בן יומו לדעת הרמ"א), האם הזיעה של הבצל הזה דינה כהבצל עצמו או לא, ולע"ע לא מצאתי לזה מקור מפורש.
    אמנם נחלקו הפוסקים בבצל זה שבישלו אח"כ בכלי חלבי אם הוא נאסר ואם נאסר הכלי, וכן כשבישלוהו בכלי פרווה, האם הכלי נעשה בשרי. אבל שם מיירי שהבצל עצמו בתוך הכלי.
    ואילו הנידון שלי הוא כשנפלט מהבצל טעם כגון ע"י אדים כנידון השאלה, האם גם בזה מחמירים בדבר חריף??
    אשמח לקבל תשובה עם מקורות.
    אגב, מה שכתבתם בנידון של זיעה לעיין בפמ"ג צ"ג שפ"ד סק"ג הוא באופן שהזיעה עלתה מקדירה בשרית ממש, או חלבית ממש, ולא בציור שלנו, שהאדים הם מבצל שאינו בשרי ממש (שהרי לרוב הפוסקים וכן הלכה, מותר לאוכלו לאחר ארוחה חלבית), ומכאן שורש הספק שלי.

  3. עיקר מה שהתכוונתי להביא מהפמ"ג ובכלל פשטות כל סימן קח, שזיעה דינה כממשות המאכל ממש. וממילא זה נכון לגבי כל הדינים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל