תרומות – לחץ כאן

שמירת תור באוטובוס

שאלה:

בס"ד
שלום הרב, פעמים רבות כשאני נוסע באוטובוס צפה השאלה האם מותר לשמור מקום לאדם אחר, והלא התופס לבעל חוב במקום שחב לאחריני לא קנה, (ואף שלדעת מרן הב"י בריש סי' קה' במקום שיש מיגו דזכי לנפשיה מועיל אף ביותר מכדי חובו, מ"מ כמה אחרונים חלקו ע"ד כידוע).
והסתפקתי האם אפשר לעשות הערמה ו'לשכור' מחבר שישמור לי מקום, והלא עפ"ד הש"ך (ס"ק א') אם שכר שליח יכול לתפוס אף במקום שחב לאחריני, (ואף שיש חולקים על הש"ך, מ"מ אפשר לצרף את שיטת הש"ך יחד עם שיטת מרן הב"י לספק ספיקא).
והסתפקתי האם הערמה זו מועילה, וכן האם ראוי לעשות כן.
תורה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

תחילה יש לדון האם נוסע באוטובוס שוכר מקום באוטובוס או שמא רק משלם עבור השרות הנסיעה, והמקום או האוטובוס לא שכור לנוסעים, ואם כן אין בתפיסת מקום שייך לדין של 'תופס לבעל חוב' כיון שאין המקום קנוי לנוסעים, ואין בכך גביית חוב לנוסעים. ואז תהיה השאלה רק האם ראוי לתפוס מקום לחבר על חשבון אנשים שכבר עלו – מדין צדק צדק תדרוף.

גם אם נאמר שהמקומות כן שכורים לנוסעים, לא שייך את דברי הש"ך שהבאת – ראובן לא יכול לשכור את שמעון שיתפוס לו מקום כל עוד ראובן לא שילם על הנסיעה, כיון שאין לו זכות באוטובוס ורק אחרי שישלם יכול לשלוח שליח לתפוס מקום. ואם רכש ראובן חופשי חודשי, יש לדון האם נחשב ששילם, ואולי אינו שוכר כלל את האוטובוס כנ"ל.

בהצלחה.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל