לתרומות לחץ כאן

חיסון לקורונה בשבת

שאלה:

שבוע טוב!
רציתי לשאול, מה הסיבה שהרבנות הראשית לישראל אינה תומכת במתן חיסוני קורונה בשבת, הרי קיימים אלפי אנשים שיכולים פוטנציאלית לגרום להדבקה, ולגבי האנשים בסיכון לכאורה מדובר בפיקוח נפש לפנינו!
שמעתי שטוענים, שגם משרד הבריאות עצמו דוחה חיסונים לשעות הבוקר, וזה מלמד שאין הדבר דחוף, אבל קשה לי להבין: וכי אנו מתחשבים ברשלנות שלהם? לנו יש את התורה, ופיקוח נפש מעל הכל, וברור שהקדמת מציאות של נוגדנים אפילו בכמה שעות יכולה להציל חיים!!!
אודה על תשובה מנומקת ככל האפשר.

תשובה:

שלום וברכה

האמת שאינני יודע מה הנימוקים ואינני דובר של הרבנות הראשית… יש הגיון שאולי מנחה אותם, שנעשית כאן פירצה מאוד משמעותית, כלומר, לא ניתן להרשות לשום מוסד ציבורי להתייחס לשבת כאל זמן פנאי שניתן לחללו, אם הם לא עובדים בלילה אסור שיעבדו בשבת. זה מתחיל בחיסונים ונגמר ברכבת… עכשיו תשאל, אבל… פיקוח נפש… ראה בזה פרק מאוד מענין בס' מציאות ורפואה של הרב ד"ר מרדכי הלפרין שהביא בזה הכרעות דומות מהגרש"ז אויערבך, ואפילומהרב שלמה גורן, שבהתאם להנחייה דומה התנהל בצבא, כשראה שהיא נעשית כחול, והורה שלא לעשות שום פעילות פיקוח נפש שניתן לעשותה ביום שישי ודחו אותה לשבת, והגרש"ז אויערבך הצדיק את דבריו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מדובר בפרק שלם בספר… וזה נמצא באוצר החכמה, אגב שלא יובן לא נכון, במקרה הספציפי הזה דעת הרב ד"ר הלפרין שיש לחסן בשבת, אבל לא דעתו היא המענינת אותנו כרגע אלא האם קיים עקרון כזה שכדי שהשבת לא תעשה הפקר לא נתיר חילול שבת עד שההתנהלות תהיה ביחס שווה בימי החול.

  2. זה ברור שאם יחסנו בשבת, רוב הצבור החילוני ילכו להתחסן דווקא אז.
    אבל לעצם הנושא, איני מבין כלל איזה צד פיקוח נפש יש כאן?
    נניח שיהודי זקן נןסע לשבת אל קרובי משפחתו. בעיצומה של השבת נזכר ששכח סוודר ומעיל ברכב. האם מותר לי לפתוח דלת של רכב בשבת, אם אני יודע שתדלק נורה בעת פתיחת הדלת? אני מאמין שאין מי שיתיר זאת. ומה הדין על ידי: (א) קטן (ב) שאינו יודע שהנורה תדלק?

    הרי יש כאן ספק פיקוח נפש. אם הוא יצא החוצה בלי ביגוד מתאים לחרף, הוא יכול ח"ו לחלות, וזה יוכל להסתבך ולהגיע למצב של פיקוח נפש. ומי מדבר על כך שיוכל גם להדביק אדם נוסף…

    בקיצור, החשש שמא נדבק, שמא ידביק, שמא ההוא שנדבק "יקבל את זה קשה" ועלול להגיע למצב של פיקוח נפש.
    בחדשים האחרונים התנהלה בנושא חגיגה של ממש. איני מסוגל להבין מי הוא שהעיז לפתח את הנושא עד כדי קולות וביטול יום כיפור!!

  3. לא כל כך הבנתי את המשל שכתבת, וממילא גם לא את גוף הטענה, העובדות הן שבשבוע החולף נפטרו בישראל 249 בני אדם ממחלת הקורונה, כלומר מדובר במחלה מסוכנת שנחשבת פיקוח נפש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל