לתרומות לחץ כאן

אם אינו מצווה ועושה מוציא י"ח מצווה מדרבנן

שאלה:

האם אשה הפטורה ממצוות עשה שהזמן גרמן יכולה להוציא ידי חובה איש המחוייב במצוה דרבנן.
דוגמא: א. אם אשה יכולה להוציא גברים בקידוש על הכוס שהוא דרבנן [כשיצאו ידי חובת הדאורייתא בתפילה].
ב. אם יכולה לתקוע בשופר ביום השני ולהוציא את הרבים.
אשמח למקורות זה מאד יעזור לי
תודה רבה!

תשובה:

הקידוש אינו דוגמא טובה, כי אשה חייבת במצות קידוש בדיוק כמו הגברים, אין בזה ענין של מצוה שהזמן גרמא, לגבי שבת הכלל הוא שכל שישנו שבמור ישנו בזכור. כלומר כיון שהיא חייבת בשמירת השבת היא חייבת גם במצוותיה.

לגבי שופר, ראה ס' הליכות ביתה סי' טו הערה צא, שאשה אינה יכולה להוציא קטן שהגיע לגיל חינוך וחייב מדרבנן. מלבד זאת, הכלל הוא ש"תרי דרבנן" לחלק מהראשונים אינו מוציא "חד דרבנן", ראה תוס' בברכות מח א, וכל שכן אשה שאינה חייבת כלל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה!
    א. לכאורה קטן אינו מוציא במגילה משום תרי דרבנן אינו כ"ש לאשה, כי קטן אין בו דעת ואינו מקיים את הדאורייתא כמי שאינו מצווה ועושה, וחייב רק מדרבנן, אבל אשה שאינה חייבת כלל, מ"מ אם תקיים את המצוה הרי היא מקיימת מצוה כמי שאינה מצווה ועושה, ויש בזה חפצא דמצוה, וא"כ מסברה י"ל שאשה עדיפה מקטן שאפילו חפצא דמצוה אין לו (ורק מדרבנן נחשב למצוה).
    ב. גם חרש אינו דוגמה טובה לאינו מצווה ועושה שאינו מוציא את הרבים בדרבנן, כי יתכן שאינו מוציא מפני שאין לו דעת, ולא בגלל שאינו מצווה ועושה.
    ולכן אני שואל האם יש דוגמה שאפשר ללמוד ממנה שמי שאינו מצווה ועושה מוציא או אינו מוציא את חברו במצוות דרבנן או שזו שאילה תאורטית ואין בה נפק"מ.
    (הסברה שלי היא שיכול להוציא, מפני שמה שאינו מצווה ועושה הוא חיסרון במעלת המצוה ולא שמפני כך אינו חפצא דמצוה, ורק קטן או חרש אינם מוציאים לא מפני שאין מצוה במעשיהם אלא מפני שאין בהם דעת, אבל לא ראיתי את הסברות במקורות כלל ולכן אינני יודע, יתכן שכל דברי אינם נכונים מתחילתם, לכן אשמח שתאירו עיני בענין ואם ישנם מקורות לעיון אשמח מאד
    תודה רבה!

  2. כבודו קרא את תשובתי במהירות מידי… לא כתבתי שקטן אינו מוציא אשה, כתבתי שאשה לא מוציאה קטן, מלבד זאת ציינתי לנושא של תרי דרבנן שאינו קשור לנושא של הדעת אלא לנושא של ה"תרי"…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל