לתרומות לחץ כאן

רחיצה לפני שחרית

שאלה:

שלום רב.

יש מן הפוסקים שפסקו שמותר בזמנינו לרחוץ לפני תפילת שחרית. משום נקיות וכיוצ"ב. כן כתב בהלכה ברורה ועוד פוסקים.

לעיתים קורה לי, בעיקר בימי שישי חורפיים, שאני רוחץ לפני תפילת שחרית, אך ביודעין זה לא משום נקיות לתפילה, אלא בשביל לחסוך זמן בהכנות לשבת. כלומר, המקלחת בשעה זו היא כחלק מההכנות לשבת אצלי, וחוסכת לי זמן בצהריים הקצרים של יום שישי חורפי. אך זה לא קשור לעצם תפילת שחרית.

האם זה עדיין מותר, או שבאופן כזה כבר יש לאסור?

ייש"כ.

תשובה:

שלום וברכה

יש מקום לדון שנחשב כפעולה לצורך מצוה שמותרת, אבל באופן כללי המנהג הזה אינו מומלץ, כיון שבהלכה הובא שכדי שיהיה ניכר שהרחיצה לכבוד שבת, אין להקדימה לכתחילה יותר משעה לפני חצות היום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בתחילה מנין המקור שפעולה שאני מכוון בה לכבוד שבת,שהמעשה צריך להיות 'ניכר' לאחרים,הרי היודע מחשבות רואה שאני עושה למענו לכבוד שבת קודש?–ועוד שהרי משולב בזה הרחיצה גם התשעה קבין לתפילה גם בלי כל כוונה כלל,מאחר ועצם ט' קבין מטהרים,וכמו שאדם שנכנס למקווה ללא כל כוונה הרי הוא נטהר.

  2. כך הובא בשער הכוונות בשם האר"י לא להקדים לפני שעה חמישית, וראה ברכי יוסף בסי' רס שאם הקדים ומחמת ימי החורף הקצרים, ירחץ שוב פניו ידיו ורגליו בחמין לכבוד שבת. הנושא לא ישראה לאחרים, אלא שהפעולה בעצמותה תהיה ניכרת לכבוד שבת.

  3. מי שטבל לפני שעה חמישית כאילו טבל לכבוד יום שישי כי עדין אין הארת שבת … אז הטבילה לא לכבוד שבת .

    ואם קרא כל הפרשה שמו"ת יכול לטבול מיד !!! בבוקר כי כבר קיבל הארת שבת

  4. נכון, באר"י שם מוסיף שאם אמר שמו"ת ביום שישי אחרי התפילה כבר יכול לטבול, אבל נראה לי שדבריו אמורים רק לגבי הארת השבת בטבילה שעל פי סוד, מה שנוגע לכבוד השבת למיש רוחץ ולא במקווה, צ"ע.

  5. גילוח לפני התפילה זו אחת הפעולות שהוזכרו מפורשות לאיסור גם במנחה מחשש שמא ישבר הזוג… קשה בעיני להקל…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל