מתנות לאביונים – לחץ כאן

קדיש אחרי שהתחילו כבר פסוקי דזמרה

שאלה:

קורה אצלינו הרבה פעמים שמתחילים את התפילה בלי מנין ואז הש"ץ ממתין לעשירי קודש וכשהוא נכנס הש"ץ אומר בציבור "וכן שני כתובים וכו'" ומתחיל קדיש. האם משפט זה שנאמר לבדו בציבור מספיק בשביל להגיד את הקדיש? האם לא צריך למצער להגיד את כל הברייתא מ"ר' ישמעאל אומר"? ואם זה אכן בעייתי, האם מותר להצטרף אליהם? האם לא עדיף שאמתין בחוץ עד שיתחילו הם את הקדיש בלעדי? וכן האם אוכל לענות לקדיש שכזה?

תשובה:

שלום וברכה

אם הכוונה שאתם כבר באמצע פסוקי דזמרה, אין כל מקום לומר את המימרה הזו באמצע, זה הפסק, את הקדיש יאמרו על עצם הפסוקי דזמרה שאומרים [ואז זה קדיש שלם ולא קדיש דרבנן], ויש אומרים שאם לא אמרו קדיש בתחילה לא אומרים באמצע פסוקי דזמרה. בכל מקרה אתה יכול להכנס ולענות כי יש לעל מי לסמוך.

בענין זה של קדיש לאחר זמנו, נחלקו הדעות: החיד”א בקשר גודל סי’ ז אות לה כתב שרשאים לאומרו, כיון שאף הוא דברי שבח ואין כאן הפסק, אולם בשערי תשובה סי’ נא ס”ק ב הביא בשם האר”י שברגע שאמרו ברוך שאמר כבר עבר זמנו של הקדיש ואין טעם לאומרו, וראה כף החיים סי’ נג ס”ק יג שהביא מכמה פוסקים שדחו את דברי החיד”א וכן יש לנהוג לכאורה.

אולם מצוי הדבר שלא כולם מתחילים יחד, ויש להניח שיש עוד שלא התחילו, וקשה לברר, ובאופן זה ודאי אפשר לסמוך על החיד”א ולומר קדיש אחרי שאותו שנכנס יגיד את הברייתא דרבי ישמעאל, ונראה שבהרבה מקומות כך נוהגים.

מקורות:

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל