שאלה:
האם יש איסור ללבוש בגדים קרועים(כמו שמצוי היום מכנסיים וכדו') מצד ההלכה [או מצד חילול ה'].
האם משום כך הוא פסול לעדות ? כי לא מראה בושה (קידושין מ:) ברשי". או שמא היום כבר הרבה רגילים בזה, ואין בזה כ"כ בושה, ואדרבה זה 'המודא' ללכת כך.
האם יש לחוש בזה לאיסור בחוקתיהם לא תלכו, כי זה מנהג הגויים ?
תודה מראש
תשובה:
שלום וברכה
נחלק את השאלה לשתים: מה שנוגע לדברים שמפורשים בהלכה כלא נכונים, כמו גילוי כתף, יחף וכדומה במקומות שנהגו שלא ללכת יחף, זה ודאי לא בסדר, אדם שהוא פוחח המגלה זרועותיו כך פסול מלשמש ש"ץ ולעלות לברכת כהנים וכו', מה שאינו נוגעלזה, סתם קרע במרכז המכנס, אינני חושב שיש בזה איסור, אבל זו ודאי הנהגה פגומה, שהרי מה הוא רוצה בזה? להיות זרוק והיפי ולהראות כחסר אחריות וכו'? הרי זה היפך האיש היהודי שכולו עבד ה', בעל הכנעה, בעל עדינות ויראת שמים, שהאחריות והסדר והנעימות היא כל צורתו והשקפת עולמו. לכן יש להתרחק מהנהגה זו אבל אין בה איסור ממש. אין כאן חוקות הגויים כיון שאין כוונה להתדמות להם והמנהג רווח גם אצל היהודים באותה מידה להראות כך…
יש לדון האם אדם שחייב לעשות קריעה, על פטירת אביו ואמו, או בראיית הכותל, ויש לו חולצה עם קרעים רבים כפי המודרנה, האם מועיל שיעשה קריעה או כיון שבכל מקרה החולצה קרועה כבר, לא יועיל שיוסיף עוד קרע…
תודה
יש מקומות מסוימים שהמודרנה מרשה לקרוע בשגרתי…
לא הבנתי את התשובה ? הרב יכול לפרט ?
מה לא הובן? תפרט יותר.
לא הבנתי כלום מהמשפט שהרב כתב …
שאלתי אם מועיל קריעה במצב שכזה
מה הרב השיב על זה ?
השבתי שמועיל בהחלט, כי גם אדם שעושה קרעים בבגד יודע בדיוק איפה זה מקובל לעשות, נניח בברך וכדומה, אין אדם שקורע מטעמי מודרנה במקום שכנגד הלב, ולכן זה בהחלט קריעה ראויה ואני בטוח שאחרי השבעה הוא לא ילבש בגד זה.
לא ברור בכלל
לכן אני הדגשתי בשאלה שמדובר בחולצה (מצוי היום כל מיני חולצות גי'נסים שיש הרבה הרבה קרעים על הבגד בכל האזור של החולצה, גם כנגד הלב). קיים בגדים כאלה שקונים אותם כך בחנויות. [אא"כ צריך לראות את הגוף לאחר הקרע, שזה באמת לא קיים בחולצות רק במכנסיים]
אם כך, יש להסתפק..
השאר תגובה