לתרומות לחץ כאן

שכנים שמתנגדים לפיצול הדירה

שאלה:

יהושע (אני) קנה לפני כשנה דירה משמעון בבניין של 8 דיירים במטרה לפצל אותה לכמה חלקים כדי שנוכל להעניק לבת שלנו קורת גג במחיר סביר. הכוונה היתה שנמכור חלק בטאבו משותף וחלק נשכיר בינתיים כדי שיהיה לזוג דירה גדולה יותר בעתיד. פיצול דירות להשכרה או למכירה בטאבו משותף יש כמעט בכל בניין בביתר.

הדירה בעת הרכישה שלנו לפני כשנה כללה 2 קומות. בקומה הראשונה של הדירה (קומה ג' בבניין) שהורחבה בזמנו ע"י שמעון (המוכר) יש היום כ-160 מ"ר ללא מרפסת ובקומה השנייה של הדירה (קומה ד' בבניין) יש כ-55 מ"ר בנוי + מרפסת בגודל של כ-90 מ"ר.

הדירה המקורית ששמעון (המוכר) רכש מהקבלן היתה דירה של 80-90 מ"ר. לפני כ-8 שנים הרחיבו כל השכנים את הדירות וגם שמעון הרחיב וקיבל היתר בנייה להרחבת הדירה המקורית וכן להוספת שטח בנוי לדירה המקורית גם על הגג המשותף עד לגודל המקסימלי של 200 מ"ר לדירה ב-2 הקומות יחד (מגבלה של העירייה/תב"ע) וכן שימוש ביתרת השטח של הגג המשותף כמרפסת. כמובן שמבחינת העירייה לא אישרו לפצל את הדירה…

כל השכנים חתמו בזמנו על הבקשה להיתר בנייה והסכימו לכך ולא היתנו איתו שהם מסכימים שישתמש בגג המשותף רק לשימוש אישי ולא להשכרה או מכירה. יש כמה שכנים שאישרו לנו שאכן כך היה שהשכנים לא היתנו שום דבר עם שמעון.

עכשיו חלק מהשכנים מעכבים אותנו מלפצל את הדירה בטענה שהיה ברור בזמנו שהם מסכימים לתוספת הבנייה ולשימוש בגג כמרפסת רק לצורך שימושו האישי של שמעון ולא להשכרה או מכירה.

מכיון שמדובר אצלי בהפסד של חצי מיליון ש"ח אם לא אצליח לעשות את זה ומימנתי את הרכישה מהלוואות, נכנסו כמה עסקנים לעובי הקורה כדי להציל אותי ואת משפחתי. הם בהידברות ומו"מ מול השכנים. הם הצליחו כבר להגיע לנקודה שהם יסכימו שנפצל את הדירה ל-2. דהיינו, בכל קומה תהיה דירה אחת. אבל מתנים את זה בכך שנשלם להם על כל מטר שנבנה על המרפסת ששמעון השתמש בהם במהלך כל השנים.

האם באפשרותם לדרוש ממני תשלום על בנייה על המרפסת גג למרות ששמעון השתמש בה במהלך השנים והשכנים הסכימו לו בזמנו שיבנה ושיעשה מרפסת על הגג?

האם הם יכולים לעכב בעדי מלפצל את הדירה ל-3 או 4 חלקים? (אחרת אני עדיין בהפסדים עצומים!)

ברור לי שאי אפשר לפסוק מבלי לשמוע את שני הצדדים. אך רציתי לבדוק מה הם האופציות שלי.

בתודה מראש,

תשובה:

שלום וברכה,

כמו שכתבת שאי אפשר לפסוק מבלי לשמוע את הצדדים. אבל אני יכתוב רק הלכות שקשורות לעניין.

לגבי טענת פיצול הדירה: פוסקי זמנינו סוברים שאין איסור להוסיף דיירים לבית המשותף, ולכן לא ניתן לעכב על שכן שרוצה לפצל את הדירה ולהשכיר חלק ממנה למשפחה נוספת. ואם הוספת דיירים גורמת לירידת ערך לדירות יכולים השכנים לעכב. ראה עלון המשפט גיליון מספר 49 עמוד 6 מאמר בהרחבה.

אחרי שהשכנים הסכימו לתת את הגג המשותף לשכן העליון לא יוכלו לדרוש תשלום בטענה שע"ד כן לא הסכימו אחרי שהקנו לו את השטח זכותו לעשות שם כל דבר שההלכה לא נוגדת, ואם לפי הלכה מותר לו להשכיר לא יוכלו לעכב בעדו. בנוסף, כיון שהרגילות בציבור החרדי להוסיף ולהשכיר, ודאי שההסכמה שנתנו לו את הגג ע"ד שיבנה יח"ד.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל