שאלה:
לכבוד הרב
שלום
ראיתי בספר ילקוט מעם לועז בפרשת ויגש פרק מו פסוק ו-ז
כתוב כך
אבל זה שהרויח בפדן ארם אצל לבן נתן כולו לעשו תמורת מערת המכפלה ולא רצה יעקב ליהנות מנכסי חוץ לארץ כי סתם מעות שמרויחים בחוץ לארץ אין בהם סימן ברכה.
מה הכוונה סתם מעות ? הרי מותר לצורך פרנסה לצאת לחו"ל אבל אם אין ברכה מה התועלת בזה? אם יש לי השקעה בחו"ל או מייבא מחו"ל או מייצא לחו"ל לא תהיה בהם חלילה סימן ברכה
אשמח למענה
תשובה:
שלום וברכה
אני מניח שהכוונה שלפי דרגתו של יעקב אבינו זה כך, אבל לנו כאנשים פשוטים אין הבדל בדקויות הללו. ועינינו הרואות הרבה אנשים שעסקיהם בחו"ל והם רואים סימן ברכה, אדרבה, עיקר הכסף שמחזיק את עולם התורה בארץ בא מחו"ל. אכן אין ספק שיש מעלה מיוחדת להשקעות הנעשות בארץ, שכן כל השקעה בארץ יש בה גם קיום מצות ישוב ארץ ישראל, שהארץ מתפתחת ומתיישבת ונפעלת.
הגמ' מביאה שעשירי בבל התברכו בעשירותם שהרוויחו בבל על ידי שכבדו והתענגו את השבת.ברם מאחר וגם בחו"ל חל מצות עשר תעשר,כך גם חל על מעשר כספים שם הבחונוני נא בזאת ותתעשרו.ובדרך מליצה-האדמו"ר ר"י מסאטמר זצ"ל אמר פעם בצחות לשונו: שכאשר בשמיני עצרת בחו"ל קוראים 'עשר תעשר,'אז בחו"ל זה 'בזאת הברכה'.
*בארץ ישראל
השאר תגובה