לתרומות לחץ כאן

זכויות יוצרים ברשת

שאלה:

שלום רב
אני מתנצל על האריכות אבל אני קצת מבולבל ויש לי מספר שאלות בנוגע לזכויות יוצרים ברשת בכמה מישורים
– ראשית אבקש הכוונה איפה אפשר למצוא מענה בהרחבה כי אני לא יודע האם זו הפלטפורמה המתאימה ואם קיים אשמח לקבל הפניה להסבר כללי בנושאים והלכה למעשה כיצד חייב לנהוג בכל מצב

-אשמח אם תוכל להתייחס בתשובות לגבי ההבדל (אם קיים) בין יהודי לגוי (הבעלים של המוצר) ולגבי חברות שותפים "בעלי מניות" גדולות כמו מיקרוסופוט-גוגל וכו.. שמסתמא יכול להיות שיש שם משקיעים יהודים
ובעניין של ספק אם הבעלים יהודי או גוי האם כל זה משפיע על הדין?

1.סרטים וסדרות:
האם צפייה לא חוקית ברשת (או בדיסק צרוב בילדותי) בסרטים מחייבת תשלום? (גם בדיני שמים..)
האם תוכן הסרטים משפיע על החיוב בתשלום? (סרט שאינו צנוע,אלים,מילים לא יפות ולחילופין סרט חרדי שצרבו בדיסק בעל תוכן חיובי של יהודים שומרי מצוות) או אפילו חלק קטן מאוד בסרט מציג תוכן לא הולם אם זה משפיע מה ההגדרה ההלכתית בעניין לתוכן לא הולם?
2.קורסים:
יש אתר הורדות פיראטי שאנשים מציעים שם המון קורסים אינטרנטים בנושאים של שפות,נגינה,וכל מיני כישורים ותחביבים להורדה וצפייה בחינם (הקורסים כמובן נמכרים בתשלום לעיתים במספר אתרים וחלקם מאוד יקרים)
הערה: לא מקבלים בסוף הקורס תעודה או אסמכתה זה רק ידע
במידה והורדתי וצפיתי בקורס האם יש לי חיוב לשלם לבעל הקורס או שזה תלוי באדם שהפיץ את הקורס ?
האם זה משנה שמוכר הקורס מסביר שעל מנת להפיק ממנו את המירב יש לצפות כמה כמה פעמים במקרה שהוא נצפה פעם אחת בלבד?
האם הורדה ללא צפיה מחייבת תשלום
אם צפיתי רק בחלקים מהקורס ואני לא זוכר איזה חלקים או מה היה הכמות באחוזים (לדוגמא סרטונים אחדים באורך שעתיים לאחד בנושא מסויים מתוך 152)
אותה שאלה לגבי זהות היוצרים (גויים יהודים תאגיד וכו..)
3.משחקי מחשב:
בעבר הייתי מוריד המון משחקים באופן פיראטי מאתרים שמפיצים האם עלי לשלם על כולם ובמידה ויש עכשיו רק מחירים למנוי?
האם תוכן המשחק משפיע אם יש תוכן לא ראוי(כנ"ל בסרטים) האם בתשלום יהיה סיוע לעוברי עבירה?
האם זהות יוצרי המשחק משנה את הדין? (יהודים גויים תאגיד וכו..)
תוכנות:
בעבר (תקופת התיכון אחרי בר מצווה) התקנתי תוכנות פרוצות שהפיצו באתרים פיראטים לא בכולן השתמשתי שימוש רציף חלקן סתם נשארו על המחשב עד שמחקתי אותן וכמעט ולא נגעתי בהן או יצרתי איתן משהו יותר בדקתי את אפשרויות התוכנה ובחלקן השתמשתי שימוש מועט מאוד או שזו הייתה התלהבות רגעית שדעכה מהר מאוד (למשל מאגר מידע ענק של משחקי חשיבה (כגון שחמט) שריפרתי שם על מספר משחקים של שחקנים מפעם)
האם חייב לשלם על התוכנות שהיו בשימוש? תדיר? לא תדיר? כמעט בכלל לא? (יותר בדיקת האופציות בתוכנה או שימוש נקודתי חד פעמי או התלהבות רגעית..)? ואחת שסתם "שכבה" על המחשב
במידה ועלי לשלם על אחד (או כמה) מהמקרים הנ"ל
איך נקבע התעריף? במידה והמוצר לא קיים או שונה (גירסא חדשה עברו שנים..) האם יש לקנות גירסא אחרת או להתאמץ להשיג את הגירסא הקיימת?
ובמידה ואני רוצה לקנות גירסא חדשה של תוכנה מסויימת האם זה פותר אותי על הגירסא הישנה?
כנ"ל ובסרטים לגבי בעלים ותוכן..?
ספרים אלקטרונים:
של סיפורים (סיפורת) שלא קראתי -(כתבו גויים חלקם בפירוש בעלי תוכן לא הולם חלקם פחות בוטים אך אני מעריך שירא שמים היה נמנע מלהציג ולהתשמש וחלקם סתם סיפורים (אני לא יודע להגדיר תוכן לא הולם הלכתית האם רק תוכן בוטה באופן בולט או תוכן לא הולם יותר "מרומז" האם ההשקפה בסיפור לא הולמת את "רוח התורה" האם לשלם להם עלול להיחשב סיוע לעוברי עבירה)
ספרים שמכילים ידע מסויים או קבצי חוברות מסויימות שמכילות מידע (לא ידוע לי האם המידע בכלל צריך תשלום או חינמי פשוט השגתי אותו ממקום שיש בו המון דברים לא חוקיים אבל אני שואל באופן כללי איך עלי לנהוג?)
השאלה גם למי לשלם? לסופר? לבעל חנות ספרים אלקטרונים אקראי ברשת?
בנוסף יש שאלה כללית
במידה ואני לא זוכר את כל הסרטים סדרות משחקים קורסים תוכנות וספרים אלקטרוניפ שהורדתי ומחקתי במשך חיי כיצד עלי לנהוג האם לתרום הכל לצורכי רבים זה יועיל גם אם היוצר נמצא בחו"ל? במידה ואני יודע מי היוצר אך אין לי דרך להשיג אותו מה עלי לעשות?
האם בכלל יש חשש לגיטמי לגזל או שבכלל יש מתירים להשתמש בחלק מהמקרים הנ"ל? ראיתי כמה דיונים בנושא הבנתי פה ושם קצת מושגים אבל עדיין אני לא יודע ויכול להכריע ולפסוק לעצמי דין בכל עניין לעצמי
אני משתדל לעשות תשובה בעניין לכן חשוב לי עניין של 'הישרות' והדיני שמים אבל בכל אופן המציאות שלי כרגע לא מאפשרת לי לשלם לכל המקרים הנ"ל וחלקם דורשים מחיר ממש גבוה (אני פשוט מתאר את המציאות העכשווית שלי כרגע אין לי הכנסה קבועה)
ולכן אני רוצה לדעת קודם את עיקר הדין איך לצאת ידי חובה במה שאני חייב להחזיר (אם יש חיוב)

אני מתנצל על השאלה הארוכה אני לא כל כך מכיר את הפלטפורמה במידה וזה לא המקום לשאלות אלו אשמח אם תוכלו לכוון אותי למקום רלוונטי אם אתם מכירים כזה
תודה רבה על הטרחה והעזרה

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה אסור להפר זכויות יוצרים ראה כאן בהרחבה.

לפי דעת מרן הרב אלישיב זצ"ל בגוי אין את האיסור משום שאינו נחשב לגזל הגוי אלא להפקעת הלוואתו – שצריך לשלם על השימוש ובגוי הפקעת הלוואה מותרת.

אם עבר והעתיק תוכנות עליו למחוק את התוכנות ולא להשתמש בהם, או שירכוש את התוכנות שהעתיק.

אם שמע קורס אינטרנטי ללא תשלום חייב לשלם עבור השמיעה כיון שלמד ונהנה, אבל אם רק שמע חלק קטן מהשיעורים, או שהעתיק משחקים עליו למחוק את מה שעשה שלא כדין ובכך עשה את תשובתו.

בהצלחה. 

מקורות:

שימוש בתוכנות פרוצות לא נחשב לגוזל ממון אלא משתמש בממון חברו ללא רשות, והתיקון הוא שיפסיק להשתמש וימחק את התוכנה. בשונה בלימוד קורס שלמד והחכים שעליו לשלם את מה שלמד. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל