שאלה:
שלום,
כתוב בספרי הלכה שאם אדם הלך לשירותים באמצע סעודה ועשה צרכיו, הוא צריך ליטול ידיים ולברך "אשר יצר" ו"על נטילת ידיים" (כאשר הוא מעניין להמשיך לאכול) . אז השאלה היא האם צריך לברך "על נטילת ידיים" גם כאשר אדם מעניין להמשיך לאכול אבל לא יאכל עוד לחם בסעודה הזאת?
תודה!
תשובה:
שלום וברכה
למעשה העיקר לדינא שגם אם רוצה להמשיך לאכול לחם נוטל ידיו ללא ברכה.
מקורות:
במשנה ברורה בסי’ קסד ס”ק יג הביא מחלוקת אם מברכים שוב על נטילת ידים, ואף שהכריע שם שאם נגע בטינוף ממש מברך על הנטילה, המנהג לחשוש לדעת הסוברים שאינו מברך שוב בתוך הסעודה את ברכת על נטילת ידים, ראה ביאור הלכה שם מכמה פוסקים, וע”ע שו”ע הרב שם סעי’ ב ובן איש חי פ’ קדושים סעי’ כא.
וכך כתב במשנה ברורה שם סימן קסד סעיף קטן יג: ויברך ענט"י – ורש"ל חולק וס"ל דא"צ לברך מחמת נגיעתו באמצע סעודה בזיעה ואפילו בעשה צרכיו באמצע סעודתו ג"כ ס"ל דא"צ לברך אא"כ הלך והפליג באמצע סעודתו. והנה יש הרבה דעות באחרונים אם יש לנהוג למעשה כמותו ועיין בבה"ל שהכרענו דבעשה צרכיו או שנגע במקום מטונף ממש או שהלך והפליג צריך נט"י בברכה אבל אם נגע במקום המכוסה סתם או שהשתין אף ששפשף צריך נט"י כדין אבל לא יברך ע"ש:
קצת קשה
שאתם כותבים שאין צריך לברך בעשה צרכיו,
ואח"כ כותבים
וכן כתב במשנ"ב שבעשה צרכיו כותב שכן צריך לברך ?
לא קראת דברינו בדקדוק, כתבנו מיד בתחילה שהכרעת המשנה ברורה לברך, אבל להלכה אנחנו חוששים לחולקים על המשנה ברורה, ואז הבאנו את בדרי המשנה ברורה…
השאר תגובה