שאלה:
חז"ל אומרים שיעקב העביר ליוסף את כל שלמד בישיבת שם ועבר יתכן מפני שהיה בנה של רחל ואולי מפני שחשב שהוא הבכור כי כל מגמת יעקב ברחל … קצת קשה לי היתכן שיעקב חיסר משאר השבטים מהלימוד שלמד בישיבת שם ועבר, היתכן שחשב שאינם ראויים יותר מיוסף?
תשובה:
ודאי הכוונה בזה שהעביר לכל אחד מהם שהיה ביכולתו לקבל, כל אחד לפי כליו. ויעקב המכונה יעקב שלימתא, תתן אמת ליעקב – אמת זו תורה, ומכוון כנגד מידת התפארת שהיא תורה, דמותו חקוקה על כסא הכבוד, והכוונה בזה שהוא שייך לבחינת התורה ברמה הכי עליונה, וזה רמוז בזיו איקונין שלו, ראה ביוסף שדיוקנו וזיו פניו היה כשלו גם במובן הרוחני, שהוא ממשיך דרכו ויש לו את הכלים לקבל את כל תורתו.
עדיין קשה לי שהרי בשעה שיוסף נמכר למצרים היה יהודה בחינת היסוד במקומו של יוסף ובינימין נשאר ביסוד התחתון … וכמו שכתוב וירד יהודה מאת אחיו ושם התעלה לדרגת היסוד …
אין לי עסק בנסתרות, ואני לא בטוח שאנחנו יודעים בדיוק להסביר את המילים שכתבת… העקרון כנראה כאמור…
הן לא נסתרות כך כותב הזוהר אלא אם הזוהר הוא נסתר אז מה שכתוב שם שזוהר זה גמרא וגמרא זה זוהר חלילה זה לא נכון?
בזוהר יש נגלה ונסתר, מה שהזכרת זה סתרי תורה אנחנו לא מבינים בזה ומה המשמעות.
השאר תגובה