לתרומות לחץ כאן

נדרים – התרת נדר להמנע מאיסור

שאלה:

שלום לכם

לפני כחמש שנים חזרתי בתשובה כנער תיכון, ובזמן זה הייתי מקורב לרב שהיה נותן לנו שיעורים כמה פעמים בשבוע ומקרב אותנו.
באותו תהליך אמר לנו הרב שיש מושג של נדרים טובים שאדם יכול לקבל על עצמו שיגרמו לו לשמור את המצוות כראוי יותר. למשל בניסיון הקשה של שמירת העיניים בטלפון פרוץ אז הייתי נודר בנדר שכל יום ראשון מכאן והלאה אני לא אכנס לאתרים אסורים כאלה וכד', וכך הייתי מוסיף עוד יום ועוד יום בנדרים כאלה ובאמת זה היה עוזר לי, אלא שהיו מקרים שלצערי הייתי נופל וזה היה קורה גם באותם ימים שעליהם נדרתי (היום ב"ה כבר יש לי טלפון מוגן אז אין לי כלל את האפשרות הזו).
לאחרונה אני לומד דף יומי והגענו לדף במסכת שבת שמדבר מאד בחומרת נדרים ומאד נלחצתי שמא אני צריך לעשות התרת נדרים על זה שעברתי על הנדר לפעמים, או בכלל לא טוב שיש לי עליי נדר, אפ' אם אני מקיים אותו (שכן עדיין כל ימי ראשון נדרתי שיהיו אסורים עליי לעבור על חטא זה).
אומר בכנות, אני קצת מתבייש ללכת לרב ולומר לו שיעשה לי התרת נדרים על זה כי לא נעים לי לפרט מה היה הנדר, על נושאים שכאלה שקצת מביכים…
האם התרת נדרים בימים נוראים או כל נדרי מספיקים בשביל זה? והאם באמת במקרה הנוכחי זה יכול לגרום למוות לאשה או לילדים כפי שנאמר שם בגמרא?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אכן לדעתי שגה אותו רב בכך שהציע לכם לנדור, נכון שבגמרא הובא שיש נדר טוב לזרז עצמו במצוה, אבל זה רק כשאין חשש שיעבור על הנדר, אבל כשיש חשש שיעבור על הנדר כמו במקרה שלך, זה ממש ממש לא טוב ולא כדאי, הבעיה היא שבנדר להמנע מאיסור לא ברור שמועילה התרה, נחלקו בזה הדעות בשו"ע בסי' רכח סעי' טז, לכן יש לעשות התרת נדרים, ואין מה להתבייש אתה מסביר לרב שמטרת ההתרה רק כדי שלא יהיו עליך נדרים וחלילה אין לך כוונה ורצון לחטוא, אבל לזכור שלחלק מהפוסקים אין משמעות להתרה זו, ועדיין יש להזהר מאוד שלא לחטוא כי אז לחלק מהפוסקים עוברים גם על איסור נדר. לא סומכים על התרת נדרים כללית, כי להלכה המתיר צריך לפרט את הנדר לפני ההתרה ומחפשים לו פתח ונימוק להתרה.

ברכה והצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל