לתרומות לחץ כאן

פאנית שאבדה פאה של לקוחה

שאלה:

לכבוד הרב,

אני פיאנית, אשה הביאה לי פאה לשידרוג והיא נאבדה , השאלה כמה אני מחויבת לשלם לה , מאד קשה לשום את זה , מסתבר שאם אני הייתי מוכרת את זה תחת השם שלי לאחר מאמץ הייתי מוכרת ב7300 שזה כולל אחריות , אם הלקוחה היתה מוכרת את זה היתה מקבלת הרבה פחות, ומצד שלישי היא טוענת , שלא היתה מסכימה למכור את זה בפחות מ6000 אל אף שלא אהבה את הפאה ורצתה לשדרג בהרבה, מה מביניהם השווי של הפאה??

יש להוסיף: הפאה יד שניה בשימוש שנתים , ויש לזה שוק , כלומר כמו רכבים שכשאתה קונה מהבעלים  בלי אחריות זה מחיר אחד , וכשאתה קונה ,מפאנית כולל אחריות זה מחיר אחר.

תשובה:

שלום וברכה,

הפאנית שקיבלה פאה לסירוק מתחייבת בשמירתה כדין שומר שכר, ואם אבדה הפאה חייבת לשלם לה את שוויה של הפאה. ולכן אם הפאה היא בשימוש שנתיים יש לשום את ערך הפאה – מחיר של פאה משומשת שנתיים.

הפאנית קיבלה פאה של לקוחה פרטית לכן השומא נעשית לפי המחיר של אשה פרטית שמוכרת פאה, ולא לפי מחיר של פאנית שמוכרת פאה.

בהצלחה.

מקורות:

פאנית נעשית שומרת שכר על הפאה – שו"ע סימן שו סעיף א.

שולחן ערוך חושן משפט סימן קג סעיף א: "כששמין השלשה שמאין קרקע הלוה, אין שמין אלא כפי הזמן וכפי השעה שנמכרים הקרקעות אז באותו מקום". מבואר בשו"ע ששומה נמדדת כל דבר לפי מקומו ושעתו. ולפ"ז הורו מפוסקי זמנינו שאם הזיק כוס שתייה במלון משלם מחיר יקר של מלון, ולא מחיר זול של שתייה של קיוסק – או שיביא לו כוס שתייה חלופי. כן הדין בהזיק פאה יד שנייה אצל פאנית הערך שלה שונה מפאה הנמכרת אצל אשה פרטית, מאחר ויש שוק ליד שנייה גם למכירת פאות שלא דרך פאניות. סיבה נוספת, שמכירה אצל פאנית גלום בתוכו אחריות ושרות, בשונה מאשה פרטית, ולכן אם הזיק לאשה פרטית משלם מחיר של פאה הנמכרת ע"י אשה פרטית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל