לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לשכנע לקוחות שיעברו לעסק של בני

שאלה:

השואל יש לו שכנה שרגילה לקנות כרטיסי טיסה אצל סוכן נסיעות מסויים. הוא עצמו יש לו בן סוכן נסיעות. אמר לו הבן: חבל על השכנה הזו שהיא קונה כרטיסים כל כך יקרים, אני יכול למצוא לה הרבה הרבה יותר בזול! אבל שאלתו בפיו, האם זה נחשב עני המהך בחררה או יורד לאומנותו של חברו, אחרי שהיא רגילה בסוכן מסויים?

תשובה:

שלום וברכה,

תשובה: אסור לאבא לומר לאותה שכנה שבנו שהוא סוכן נסיעות יכול להוזיל לה את הכרטיסים. ושלושה איסורים יש בדבר. א. עני המהפך בחררה שנקרא רשע. ב. איסור של יורד לאומנותו של חברו. ג. עני המנקף בראש הזית שאסור לאחר לקחתם לעצמו ויש בזה משום גזל מדרבנן.

מקורות:

בגמרא קידושין נט, א מבואר שעני המהפך בחררה ובא אחר ונטלה נקרא רשע, ולכן אם אחד חיזר אחר קרקע לקנותה אסור לאדם אחר לעקוף את הראשון ולקנות לעצמו. וכתבו בתוספות שם שאם העני חיזר לקנות דבר שהוא הפקר אין איסור על אחר לחטוף וזכות בהפקר אם עדיין לא זכה הראשון. אלא שקשה שבגמרא בבא בתרא כא, ב מבואר שאם אחד הניח מצודה בתוך המים ודגים באים סביב למצודה אסור לאדם אחר להניח מצודה קרוב למצודה כדי לקחת ממנו את הדגים, ושם הדגים הם הפקר, א"כ מדוע נאסור על אחרים לקחת את הדגים? תירצו בתוספות שהאדם שפרס את המצודה של הדגים זוהי אומנותו, ולכן אחר שמגיע קרוב לו ופורס מצודה הוא יורד לאומנותו, ולכן גם בדבר הפקר אסור. והתוספות מחזקים את דבריהם מדברי הגמרא שמבואר שאסור לפתוח חנות ליד חנות קיימת ולגזול ממנו את הלקוחות כדי שלא לקחת ממנו לקוחות.
הוסיפו התוספות וכתבו בשם רבי מאיר אביו של רבנו תם, שפורס מצודה מניח דג מת וגורם שהדגים מתאספים למצודה, ואחר שבא לקחת את הדגים שהתאספו למצודה של החבר נחשב שגוזל ממנו את הטרחה שטרח לאסוף את הדגים שבאו מחמתו. ומכאן פסק ר"י שאסור למלמד להמציא את עצמו לאביו של הילד כאשר יש כבר מלמד אחר לילד, משום שכמציע את עצמו גורם שיסלקו את המלמד הראשון. ע"כ דברי התוספות.
המהרי"ט (עמ"ס קידושין) הקשה מה צריך את החידוש של ר"י שאסור למלמד להציע את עצמו ולגרום לסילוק של המלמד הראשון, הרי זה דין פשוט מהגמרא של עני המהפך החררה. ותירץ שמדין עני המהפך אין איסור כיון שזה כמו הפקר, אבל כאן שטרח המלמד כדי ללמד, אסור לשני לבטל את הטרחה והאיסור בזה הוא משום עני המנקף בראש הזית [שעני נענע את העץ כדי שיפלו זיתים לארץ ובא אחר ולוקט אותם לעצמו] שהוא חמור יותר כיון שהוא גזל מדבריהם, לעומת עני המהפך שהוא רשע.
מלבד האיסור של עני המנקף יש גם איסור של יורד לאומנותו של חברו, וכמו שהובא בתוספות לעיל מהגמרא ב"ב שאסור לפתוח חנות ליד חנות חברו כיון שמפסיד לו את אומנותו. ולכן אסרו התוספות לפרוס מצודה אם הראשון אומנותו בכך. וכ"כ הרשב"א  (ח"ג סי' פג, ח"ו סי' רנט) חייט אחד רגיל אצל עירוני אחד מכמה שנים שהוא לבדו עושה מלאכתו ובא חייט אחר ורצה להכניס עצמו עם העירוני הזה לעשות מלאכתו בזול יותר והראשון מתרעם עליו. והשיב  …אבל מסתברא שמוחין בידו דדמי קצת למצודת הדג כדאמרינן (כא:) שאני דגים דיהבי סייארא הכא נמי כיון שרגיל לעשות מלאכתו על ידי זה הוי כאילו בא לידו.
נמצא שלשכנע לקוחות שיבואו אליו אסור, הן מצד עני המהפך בחררה שנקרא רשע. והן מצד יורד לאומנותו של חברו. והן מצד עני המנקף בראש הזית.
ניתן היה להתיר מצד שהרי הסוכן בעצמו לא ניגש ללקוח אלא אביו של הסוכן. ולאדם זר מותר לגשת לחבר ולהציע לו סוכן זול יותר, ולכן ניתן לומר שלאבא מותר לגשת לשכנה ולהציע לה סוכן אחר זול. אולם זה אינו שאבא ובן הוא כאדם אחר כיון שהוא פועל לטובת בנו והוא כשלוחו ולכן גם לאבא אסור להציע את בנו.
חשוב להדגיש: שמותר לבן לפרסם באותו מקום את עצמו ובכך לגרור אליו לקוחות, שכך הוא דרך המסחר, אבל לדבר עם לקוחות מסוימים אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל