לתרומות לחץ כאן

תפילין בלילה ובשבת לצורך נפשי

שאלה:

שואלים לגבי
יהודי שסובל מחריגות-בריאותית:
האם מותר שהוא:
יהא מונח תפילין תמיד.
דהיינו: אחרי שהיה לבוש בתפילין בביתו הפרטי בלילה [כי חי לבד במקום עבודתו, ולא נוטה לצאת משם, אז אין "ציבור" שרואה אותו מעוטר בתפילין בלילה, ועלול ללמוד ממנו שמותר להניח תפילין רק בלילה כדי לצאת ידי חובה.?].
ימשש בהן ביום בשעת הבוקר. או אולי יוריד אותן למספר מאיות/שניות וילבש מחדש.?
ואז
ישאר איתם ממש רוב רובו של היום חוץ מכאשר נמצא:
ב-חדר ההתנקות.
גם אם הוא עלול להרדם איתם יותר או פחות,
מצומת לב מרבית בדברי תורה ועבודה כשרים.?
-הבקשה היא למען להקטין את הסיכויים שהוא יפספס הנחת-תפילין ביום מימות החול, דבר שלאור נסיון עברו האישי: בהחלט עלול לקרות לו אם הוא לא יקבל את ההיתר הזה. הבנתי שהאי נוחות ההלכתית אי מפאת כבוד התפילין מ2 בחינות.
ה-1: פיזית שלא יפצעו מהעדר השגחה מרבית. וכתשובה לכך -הוא יכול ללבוש מעליהן רשת- מאבטחת-חיבור-הבית והרצועות למקומם.?
וגם: מגני כסוי לכל בית.?
ה-2: מחשבתית. על כך הוא אינו מחזיק בפתרון מיטבי מוחלט עד כה. הוא כן מייחל להיות עם לב טוב ומועיל בתורה-ומצוות, וכן נאמר לו שמותר לישראלי שסובל מתסמונת-טורט להניח תפילין
= דהיינו למרות שיש לו פיחות בשליטה על המחשבות הפרטיות שלו, ועל הדיבורים/קולות שלו, [בייחס לאדם הנפוץ. שיודע להשתיק מחשבות ולשתוק עם יותר הצלחה.], -הלכה למעשה נאמר לו כן לנסות להניח תפילין, -אם כי בגלל הטורט -לפחות זמן.
-רק שכאן נכנסת השאלה שאולי לא לפחות זמן -אלא ליותר זמן -כי אולי זה יעזור לו להירגע ויגביר את דיוק המחשבות והדיבורים,
ויעזור להצליח לקיים את הנחת התפילין בזמנה ולא לפספס אותה לגמרי / להניח בלילות בלבד.?

בנוסף, קראתי ואיני יודע אם זה מדויק/אמת: שיש היתר ללמד הנחת תפילין בהמלך יום השבת, -אם זה חיוני לימות החול הקרובים, דהיינו שקיים מחסור בידע ההלכתי וידוע לכולם שלחלוטין לא סביר שיצליחו להספיק ללמד הנחת תפילין במהלך מוצאי שבת או ראשון בבוקר. זה אמת? אכן מותר במקרה כזה לקיים הנחות תפילין לימודיות במהלך השבת?

יהודי שסובל מחלומות-לא-טובים,
במהלך השבת -בגלל שהוא לא מקבל היתר להיות לבוש בתפילין גם בשבת, ובנתיים לא הצליחו למצוא לו מזור-נפשי. -האם מותר לו להניח תפילין בשבת כדי שיהיה לו יותר רגיעה נפשית ביום, -וגם כאשר הוא מנמנם?
הוא מאמין בלב שלם להסבר שאומר שקבלת עול קודמת להכל, ושאין חובת הנחת תפילין בשבת. ואולי רצון השית וגם הפסיקה ההלכתית בארץ היא שרצוי להפך.
אבל הוא מדווח על רצון מאוד מאוד גבוה, להמשיך להיות עם תפילין כמה שיותר.
כי מטריד אותו נפשית להיות בלעדיהן מסיבה שעצם הלבישה שלהן מטרידה לו נפשית,
והוא מתחנן להקדים רפואה למכה.

קראתי שלכתחילה לא שוטפים כלים בשבת. -אבל אם טורד נפשך שהכיור עם כלים -אז כן מותר לשטוף כלים. -האם על משקל זאת הפסיקה, -ישראלי שדרמתית-פחות-נוח-לנפשו להיות בלי-תפילין של יד ותפילין של ראש, לא משנה מה התאריך אם חול חג או שבת, -מותר לו להיות עם תפילין גם בשבת ובחג, -עד שתמצא לו הרפואה המתאימה ? אם זה דבר שאכן כן מיחלים לרפואה לו. וזה לא דבר בריא לרצות לחיות כך.

תודה,

תשובה:

שלום וברכה

אינני מוצא טעם להתיר לו הנחת תפילין בלילה ובשבת, יש לפנות לייעוץ נפשי פסיכולוגי. התפילין אינם תרופה, ופשוט שהבעיה הנפשית שלו תתפוס אותו בדברים נוספים.

רפואה שלמה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל