לתרומות לחץ כאן

עובד שטעה וגרם הפסד למוסד

שאלה:

בס"ד

שלום וברכה, כבר שאלתי שאלה דומה בעבר, אבל מרגיש שאני צריך ללבן זאת שוב.
אני אחראי על מוסד חינוכי , ועוסק בין היתר, גם בכספי המוסד. חלילה, לא לוקח אגורה לכיסי, ועושה מאמץ עליון לעשות הכל לפי הכללים ובצורה מדויקת.
לפעמים קורות כל מיני טעויות וליבי נוקפי. לדוגמא, על ידי מאמץ שלי, הצלחתי להוזיל את תשלום הטלפון למוסד , בצורה ניכרת על ידי שעברתי לחברה אחרת. שאלתי האם להתנתק מהחברה הקיימת, (שמספקת כל מיני שירותים גם כעת, ואנו עדיין זקוקים לחלק משירותיה) ואמרו לי שכרגע לא להתנתק, ואחרי שהכל יעבוד נראה. בינתיים העניין נשכח. עכשיו נזכרתי בזה, ואני מבטל את החברה האחרת, ויוצא שבמשך כשנה שילמנו סתם…. האם אני מחוייב לשלם מכיסי על הטעות הזו?
זו גם שאלה ספציפית על מקרה זה, וגם שאלה עקרונית, על מידת האחריות שלי על הפסדים כספיים , שנעשו בתום לב.

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

טעויות קטנות מתוך תום לב וטיפול במוסד, יש אומדנא ברורה שמוחלים על כך, ואין חובת תשלומים.

במקרה שהזכרת שפעלת להוזיל את חברת התקשורת והם אמרו לך לא להתנתק ואח"ז שכחת להתנתק זה הרבה יותר קל, גם לא עשית נזק בידיים, אלא אי פעולה שגרמה להפסד, וגם שנעשה מתוך פעולה של עזרה למוסד, ולכן אין חובת תשלומים.

בהצלחה.

מקורות:

מצאנו בהלכה מקרים שפטרו אדם ששבר בידיים כאשר הנזק נעשה מתוך עזרה לחבר.

1. רמב"ם הלכות אישות פרק כא הלכה ט: "האשה ששברה כלים בעת שעושה מלאכותיה בתוך ביתה פטורה, ואין זה מן הדין אלא תקנה, שאם אין אתה אומר כן אין שלום בתוך הבית לעולם אלא נמצאת נזהרת ונמנעת מרוב המלאכות ונמצאת קטטה ביניהם".

2. בפת"ש סימן שלא בשם החוות יאיר סימן קו שנזק של שפחה בדבר קטן נהגו שלא להקפיד.

3. שולחן ערוך חושן משפט הלכות שומר שכר סימן שד סעיף א: "המעביר חבית ממקום למקום בשכר, ונשברה, דין תורה הוא שישלם, שאין זה אונס גדול, והרי השבירה כגניבה ואבידה שהוא חייב בהן, אבל תקנו חכמים שיהיה חייב שבועה שלא פשע בה, שאם אתה אומר ישלם, אין לך אדם שיעביר חבית לחבירו. ולפיכך עשו בו שבירת החבית כמיתת הבהמה ושבירתה. 

הרי לנו שסוגי נזקים שנעשו מתוך עזרה ומתן שרות אין לחייב עליהם. ולמרות שאין ללמוד מאשה לכל עובד, וכן מסבלים לעובד משרד, אבל יש קצת ראיה שיש לבוא לקראת אדם שנותן שרות יותר מאדם זר שהזיק. ולפ"ז מסתבר אדם שמנסה לעזור ולסייע למוסד ונעשו הפסדים קטנים מתום לב יש כאן מחילה של המעביד ופטור העובד מתשלום. 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל